Ansatt i Metrostav svindlet sine arbeidere

Nå tilbakeholder vegvesenet 3,4 millioner kroner ovenfor tsjekkiske Metrostav NUF.

Saggrenda bru på E134-parsellen hvor Metrostav har jobbet.
Saggrenda bru på E134-parsellen hvor Metrostav har jobbet. Foto: Kjell Wold
Publisert Oppdatert

- Vi har avdekket svindel hvor bulgarske arbeidere mottok bare om lag halvparten av lønnen de har krav på. Dette er brudd på de kravene som Vegvesenet har overfor sine leverandører om lønns- og arbeidsvilkår, sier Jon Molnes, leder krimseksjonen i Statens vegvesen.

Gjelder mange

Til Anleggsmagasinet forteller Molnes at dette gjelder en god del av arbeiderne på disse prosjektene, men han kan ikke gå mer i detalj på dette nå.

En ansatt

Han presiserer at det er en ansatt/betrodd i Metrostav som har gjort dette i egen regi, og at Metrostav som selskap ikke har hatt en finger med i spillet.

- Vi har veldig god dialog med Metrostav og skal ha samtaler til uka for å gjennomgå saken, legger Molnes til.

Men det økonomiske kravet rettes til Metrostav, understrekes det.

– Vi ser at formelle dokumenter, som arbeidskontrakter og avtaler om lønn, er forelagt arbeiderne på språk de ikke forstår. Det gir rom for å utnytte arbeidstagerne, kommenterer Molnes .

Betydelige deler av lønnen

I saken fremstår det som en betrodd ansatt i Metrostav som har rekruttert arbeiderne og sørget for arbeidsavtaler, kontoer og andre praktiske forhold, har tatt betydelige deler av lønnen via ulike mellomkonti.

Dokumentasjon som er fremlagt fra selskapet har vist at arbeiderne tilsynelatende mottar riktig lønn.

Særskilt ansvar

– Entreprenører som har arbeidskraft fra lavkostland har et særskilt ansvar med å sikre at de ansatte faktisk får den lønnen de skal ha.

- Det er allment kjent at arbeidere fra lavkostland er mer utsatt for ulike «payback»-løsninger enn andre, sier Molnes.

Holder tilbake

Vegvesenet holder tilbake 3,4 millioner kroner frem til Metrostav kan dokumentere at hver av de berørte ansatte har mottatt riktig lønn for sitt arbeid på Vegvesenets prosjekter.

Dette tilsvarer to-ganger det som er entreprenørens besparelse.

– Vi har avdekket brudd på kontrakt i to prosjekter som Metrostav har med oss, forklarer han.

På to prosjekter

Selskapet har i et arbeidsfellesskap med norske Bertelsen & Grapestad AS kontrakt for fv. 714 Stokhaugen – Sundan i Trøndelag.

I tillegg gjør de arbeider på E134 Trollerudmoen – Saggrenda i Buskerud i et arbeidsfellesskap med Hag Anlegg AS og Bertelsen & Grapestad AS, opplyser Molnes.

Det er ikke avdekket brudd på tredje Vegvesen-prosjekt – Hordaland – som Metrostav er engasjert i.

Styrket krim-innsatsen

Statens vegvesen har styrket sin innsats mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet ved blant annet å opprette en egen krimseksjon. Seksjonen har spesialisert kompetanse innenfor etterretning, analyse og utredningsarbeid.

Moanetunnelen, en av to tunneler Metrostav har hatt hovedansvar for på E134 i Kongsberg.
Moanetunnelen, en av to tunneler Metrostav har hatt hovedansvar for på E134 i Kongsberg. Foto: Kjell Wold