Follobanen:

Fire nye kontrakter på Follobanen etter Condotte-konkursen

Dette for å fullføre det resterende anleggsarbeidet ved Oslo sentrum.

De to løpene på Follobanen og inngående løp på Østfoldbane i Ekebergåsen. Illustrasjon: Bane NOR

De to løpene på Follobanen og inngående løp på Østfoldbane i Ekebergåsen. Illustrasjon: Bane NOR

Publisert

Bane NOR ved Follobaneprosjektet har revidert kontraktstrategien etter at de to totalkontraktene ved Oslo sentrum (EPC Oslo S Civil og EPC Drill & Blast) ble hevet tidligere i år.

Bane NOR har, etter hevingen, selv videreført anleggsarbeidet blant annet ved å tre inn i enkelte avtaler Condotte hadde med underentreprenører.

Dette gjelder særlig sikkerhetskritisk arbeid, arbeid ved spor og tilrettelegging før sommerens stans i togtrafikken. I den perioden skal det utføres viktig anleggsarbeid.

Over halvveis:

Follobaneprosjektet er i dag over 60% ferdig. De store tunnelboremaskinene har boret ferdig 70% av det som blir Nordens lengste jernbanetunnel - mellom Oslo og Ski. I Ski er blant annet omleggingen av Østfoldbanen og nye Nordbyveien bro fullført. Prosjektet som er Norges største innen samferdsel, bygges ut samtidig fra fem anleggsområder mellom Oslo og Ski.

Arbeidet som gjenstår etter Condotte og som nå skal konkurranseutsettes ut, er delt inn i fire utførelsesentrepriser.

I området som var omfattet av kontrakt EPC Oslo S Civil lyses disse kontraktene ut:

  • Grunn og betongarbeid Oslo S – Bispegata
  • Grunn og betongarbeid Klypen – Loenga
  • Grunn og betongarbeid Loenga – Ekebergåsen

I området som var omfattet av kontrakt EPC Drill & Blast lyses denne kontrakten ut:

  • Ekeberg UB (underbygning). Fullføring av tunellarbeidet med betongutstøpning, pumpestasjon og drenasjesystem

De fire kontraktene vil bli utførelsesentrepriser basert på Bane NORs standardvilkår i NS8405, fordi prosjekteringsarbeidet i all hovedsak er fullført.

Abonner på AnleggsMagasinet