Lindsethmos strøkne FH16

Han har kombinert brøyting og asfaltkjøring i 3,5 år – enda ser bilen ny ut

Det ble ikke noe asfaltkjøring på Stein Jomar Lindsethmo og hans strøkne Volvo sist helg. I stedet fungerte begge to som trekkplaster på Mählers stand på MEFA 2017 i Trondheim. Foto: Fredrik Saugstad
Det ble ikke noe asfaltkjøring på Stein Jomar Lindsethmo og hans strøkne Volvo sist helg. I stedet fungerte begge to som trekkplaster på Mählers stand på MEFA 2017 i Trondheim. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert

Stein Jomar Lindsethmos Volvo FH16 750 er faktisk 3,5 år gammel og har lagt unna 250.000 kilometer. Det var ikke så lett å se der den fungerte som trekkplaster på Mählers stand under MEFA 2017 i Trondheim.

For å vise den nye diagonalplogen Mählers DPD kombinasjonsplog som finnes i breddene 34O0 og 3700, hadde like gjerne produsenten tatt med Lindsethmos strøkne FH16.

Det var nok lurt, for det var flere enn oss som stoppet opp for å titte. Dette var et veldig flott holdt eksemplar av arten lastebil og oppskriften skal ikke være noe spesielt annet enn:

- Jevnlig vasking, småfiksing og vedlikehold, ifølge Stein Jomar.

Det ryddige og nesten mistenkelig blanke påbygget er signert HE-plan i Namsos. Foto: Fredrik Saugstad
Det ryddige og nesten mistenkelig blanke påbygget er signert HE-plan i Namsos. Foto: Fredrik Saugstad

Passer bra sammen

Joda, på høvelbladet ser vi at bilen er brukt. Det var da enda godt. Foto: Fredrik Saugstad
Joda, på høvelbladet ser vi at bilen er brukt. Det var da enda godt. Foto: Fredrik Saugstad

Med den strøkne bilen hører det til en matchende, like strøken, asfalthenger, forklarer yrkessjåføren. Det ryddige og nesten mistenkelig blanke påbygget er signert HE-plan i Namsos. Lindsethmo har kjørt i 14 år nå og kombinasjonen brøyting og asfaltkjøring passer bra sammen. Det glir jo på en måte over i hverandre sesongmessig.

Skage i Overhalla

Kjøreoppdragene har stort sett vært for Veidekke og oppdragene har gått gjennom OTTS Transport i Trondheim de siste to årene. Foto: Fredrik Saugstad
Kjøreoppdragene har stort sett vært for Veidekke og oppdragene har gått gjennom OTTS Transport i Trondheim de siste to årene. Foto: Fredrik Saugstad

Volvoen har det meste av utstyr, blant annet fjernkontroll til tipp og Volvos avtakbare vektdisplay som han bruker jevnlig. Han kjører vintervedlikehold i Skage i Overhalla kommune, på sommeren kjører han asfalt. Gjennom OTTS Transport i Trondheim har han kjørt fast for Veidekke de siste to åra. Nå legger han all kjøringa på nettbrett og slipper papirrotet i hytta i tillegg til at alt blir sendt rett til kontoret og gjør det enklere.

Fra ingenting til 20 mill

Mählers har satset med eget selskap i Norge de siste fire årene.

Det har gitt resultater, forklarer Roar Wehn, salg og markedsansvarlig for Mählers International.

Fra «nesten ingenting» til omtrent 20 millioner kroner i omsetning i Norge er resultatet på den tiden.

Roar Wehn, salgssjef og markedsansvarlig for Mählers International, viser en av sylinderne som gjør det mulig for skjæret å fjære opptil 5 cm ved påkjørsel av ujevnheter. Foto: Fredrik Saugstad
Roar Wehn, salgssjef og markedsansvarlig for Mählers International, viser en av sylinderne som gjør det mulig for skjæret å fjære opptil 5 cm ved påkjørsel av ujevnheter. Foto: Fredrik Saugstad

Da var det kanskje også på tide med en forsterking på laget, og nå har Per-Hugo Mikalsen fått ansvar for alt som er nord for Steinkjer. Med to nye ploger i løpet av et år har de opplevd stor suksess ifølge Wehn særlig med DPH-plogene (diagonalplog høy) i nord.

I tillegg er DPD-plogene som kaster like bra til høyre som til venstre er så å si helt nye.

Frontploger til Mesta

– Vi sater på alt fra en-bilseiere til Mesta, forklarer Wehn.

Det skal nevnes at de kaller seg hovedleverandør av frontploger til Mesta. Diagonalplogen foran på Lindsethmos Volvo har 55 graders angrepsvinkel og kan fjøre tilbake med fem centimeter før den spretter frem, dersom den støter på en stein eller kant i veien.

Stein Jomar Lindsethmo og hans firma Lindsethmo Transport AS blir en av de første bilene med den nye DPD-plogen. Foto: Fredrik Saugstad
Stein Jomar Lindsethmo og hans firma Lindsethmo Transport AS blir en av de første bilene med den nye DPD-plogen. Foto: Fredrik Saugstad

Mählers DPD kominasjonsplog:

Lansert i februar 2017

To bredder: 3400 og 3700 millimeter

Med eller uten slapseskjær

Vingehøyde på 1600 mm

Utformet for at snøen skal rulle lettere

Svingbar 37 grader

Fjørende skjærholder (5 cm) for bedre sikkerhet som klarer 50 mm hinder i 40 km/t

Positiv angrepsvinkel på 55 grader

LED-lys og reflekser