SOUVIM II:

Minimalt marktrykk

Michelin har utviklet et nytt dekk for mineryddekjøretøy. Et kjøretøy med det nye dekket kan kjøres gjennom et minefelt uten å utløse eksplosjoner.

Utstyrt med Michelin LX PSI kan SOUVIM II kjøre tvers gjennom minefeltene.

Utstyrt med Michelin LX PSI kan SOUVIM II kjøre tvers gjennom minefeltene.

Publisert Oppdatert

Minerydderen SOUVIM II kan kjøres tvers gjennom et minefelt uten å utløse minene. Det er mulig fordi marktrykket er ekstremt lavt, lavere enn fotavtrykket til et menneske.

I følge Michelin har et vanlig, pansret rekognoseringskjøretøy et marktrykk på fem kilo per kvadratcentimeter. Utstyrt med Michelin LX PSI 710/75 R 34 anti-landminedekk har den 7,5 tonn tunge SOUVIM II et marktrykk på bare 360 gram per kvadratcentimeter. Det er lavere enn et 80 kg tungt menneskes fotavtrykk, som er ca 660 gram per kvadratcentimeter. Det er til og med lavere enn trykket fra en 2,5 kg tung kanin, som er 450 gram per kvadratcentimeter.

Håndprodusert

Det gjør det mulig å minerydde en strekning på opptil 150 km per dag med en gjennomsnittshastighet på 20 km/t. Med anti-landminedekket kan SOUVIM II kjøre over flate landminer uten å bli oppdaget, og det kan deformeres rundt spissen på koniske landminer uten at de aktiveres.

Den største utfordringen har vært å håndprodusere og feste en bred, ti centimeter tykk remse av skum på en stamme fra Michelins jordbruksmaskindekk. Stammen fungerer med meget lavt dekktrykk for å få til et så langstrakt fotavtrykk som mulig. Skummaterialet er ekstremt vanskelig å forme og bearbeide. Det tykke båndet av skum dekkes så av et tynt lag med gummi, "skim", for å beskytte mot slitasje og for å gi bedre grep.

Dermed kan SOUVIM II utstyrt med anti-landminedekket fra Michelin kjøres med det rekordlave dekkstryket 0,36 bar.