Multimaskinen

Den finske produsenten har satt seg fore å effektivisere maskinparken din med én multimaskin

Lännen 8800K Multimaskin er lansert i K-serie med stegIV-motor, mer power, mer styrke og mer komfort.

Lännen 8800K Multimaskin er lansert i K-serie med stegIV-motor, mer power, mer styrke og mer komfort. Foto: Fredrik Saugstad

Publisert Oppdatert
Danfoss-displayet gir et veldig klart bilde og fra skjermen kan man styre en rekke funksjoner.

Danfoss-displayet gir et veldig klart bilde og fra skjermen kan man styre en rekke funksjoner. Foto: Fredrik Saugstad

Lännen MCE lanserte den nylig sin oppdaterte K-serie av rammestyrte multimaskiner på deres hovedkontor og fabrikk i Loimaa i Finland.

I Norge selges det i følge daglig leder for den norske importøren, Øyvind Marhaug, i Østlandske Maskinservice AS (ØMS), mellom 10 til 15 multimaskiner i året.

Smaaalt segment

Det er da snakk om maskiner mellom 12 og 20 tonn og i Norge er det Lännen og Huddig som leverer slike maskiner, og ja, man kan si at dette er et smalt segment. Marhaug har et håp om å klare seks maskiner i år, ikke minst på grunn av stadig økt fokus på jernbane.

Hovedfokuset er lagt på den største modellen, 8800K, som også er første maskin ut. Oppdateringene gjelder de tre maskinene 8600K (12 tonn og oppover), 8600K Premium (12,5 tonn og oppover) og 8800K (13,5 tonn og oppover).

Kraften kommer fra en Agco Power 49 AWF på 4,9 liter og yter 127 kilowatt og 749 Newtonmeter allerede ved 1000 omdreininger i minuttet.

Kraften kommer fra en Agco Power 49 AWF på 4,9 liter og yter 127 kilowatt og 749 Newtonmeter allerede ved 1000 omdreininger i minuttet. Foto: Fredrik Saugstad

Større potensial

Det er særlig kommunene som er i søkelyset, men både produsent og importøren mener det er et større potensial for spesialiserte entreprenører og kraftselskap.

Øyvind Marhaug, daglig leder i ØMS, har forventninger til K-serien, ikke minst på grunn av økt styrke og hydraulikkflyt.

Øyvind Marhaug, daglig leder i ØMS, har forventninger til K-serien, ikke minst på grunn av økt styrke og hydraulikkflyt. Foto: Fredrik Saugstad

Lännen beskriver Norge som å fortsatt være i startgropa hva gjelder slike maskiner.

ØMS signerte importkontrakten i 2009 og har levert et sted mellom 15 og 20 slike siden det. Flest av disse er av den største utgaven.

Flateby-bedriften har 90 prosent av sin omsetning fra jernbanemarkedet, mye på utstyret de selger fra Rosenqvist, Vortok, Pandrol og så Lännen da.

 

Den nye produktgenerasjonen K-serie består av 8600K, 8600K Premium, 8800K, Lännen Rail System og Lännen Line System.

Den nye produktgenerasjonen K-serie består av 8600K, 8600K Premium, 8800K, Lännen Rail System og Lännen Line System. Foto: Fredrik Saugstad

K-serien

Bortsett fra nytt design på fronten, har førerhytta blitt større med mer komfort og bedre plass for føreren. Motoren i 8800K er en Agco Power 49 AWF på 4,9 liter.

750 newtonmeter

Den oppfyller steg IV-kravene ved hjelp av AdBlue uten EGR. Motoren yter 127 kilowatt mot 124 på den utgående I-serien. Ekstra positivt er det at dreiemomentet er økt fra 600 på forrige generasjon til 750 Newtonmeter. Den oppnår maks moment allerede ved 1000 omdreininger og har flat momentkurve helt opp til 2000 omdreininger. Turtallsperre er lagt på 2000 omdreininger i minuttet.

294 liter i minuttet

Arbeidshydraulikken sørges for av en Danfoss 147cc, den kan levere 294 liter i minuttet, mot 280 liter i minuttet på I-serien. I følge produsenten gir den større fleksibilitet og mykere bevegelser.

Instrumentpanelet på høyre side av førerstolen.

Instrumentpanelet på høyre side av førerstolen. Foto: Fredrik Saugstad

Gearkasse og aksler er nå blitt ZF med blant annet økt bremsetrykk til 60 bar. I tillegg er bremsene nå ytterst på akslene, som er mer servicevennlig og mer robust, mot de midtplasserte bremsene på Danfoss-akslene. Hydraulikksentralen er også ny, den og can-bus blir levert av Danfoss. Sentralsmøringen er flyttet ut for å gi plass til flere komponenter.

 

Brukervennlig

Lännen 8800K kalles ikke multi for ingenting, man kan for eksempel fjerne graveaggregatet bak og sette på lodd eller snøryddingsskjær der og plassere fres eller lignende foran.

Maskinen kan kjøres fremover eller bakover like fort. Kjører man bakover har man dessuten direkte sikt rett ned på redskapen. Har man jernbaneversjonen er svillebytteskjær godt egnet og mange bruker kran med mannskapskurv på disse.

Øyvind Marhaug oppsummerer fordelene med at den kan bruke alt tilgjengelig utstyr som en gravemaskin, pluss en del annet.

Dette er skreddersøm, hver maskin settes opp til kundens behov og arbeidsfelt.

Dette er skreddersøm, hver maskin settes opp til kundens behov og arbeidsfelt. Foto: Fredrik Saugstad