Arctic Trucks har fikset på Navara:

Navara med garantert vitamininnsprøyting

Navara med 32-tommers-dekk er nå tilgjengelig fra Nissan og Arctic Trucks

Hvor mange som er villig til å bla opp for å få en Navara gjenstår å se, tøft er det i hvert fall.
Hvor mange som er villig til å bla opp for å få en Navara gjenstår å se, tøft er det i hvert fall. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert

Navara AT32 er spesialutviklet i samarbeid med Arctic Trucks og bygges om i Drammen og for kundene i Europa bygges den om på Nissan-fabrikken i Avila i Spania.

På tros av at den har breddet hjuloppheng og større hjul, er den snill som en fole å kjøre både på og av veien.
På tros av at den har breddet hjuloppheng og større hjul, er den snill som en fole å kjøre både på og av veien. Foto: Fredrik Saugstad

Dette er Nissans første europeiske pickup utviklet med et partnermerke.

Ombygningen har full homologisering, altså den er godkjent på fabrikknivå. En åpenbar fordel er da at Nissans 5-års garanti også gjelder på nye komponenter fra Arctic Trucks.

Prisen på ombygging er 79.900 kroner eks mva, man kan også bestille snorkel (15.515 kr + mva), differensialsperre foran (31.090 kr + mva) og offroadreservehjul (3350 kr + mva).

Den er fire centimeter bredere og høyere ift standardbilen.
Den er fire centimeter bredere og høyere ift standardbilen. Foto: Fredrik Saugstad

På femteplass

Så gjenstår det å se om dette kan dytte Navara opp på pickup-statistikken da.

I 2017 endte modellen på en klar femteplass med 397 solgte biler.

Så langt i 2018 ligger fortsatt der.

- Den kan bestilles fra Nissan-forhandleren og vil snart dukke opp i prislistene hos oss, forklarer Knur Arne Marcussen, informasjonssjef i Nissan Norge.

Ser du dette foran deg på veien kjører du bak en spanks-norsk kreasjon.
Ser du dette foran deg på veien kjører du bak en spanks-norsk kreasjon. Foto: Fredrik Saugstad

Om ikke lenge blir også versjonen med 35-tommers ombygging lansert, da blir den enda barskere og et hakk mer ekstrem...Og selvsagt et helt hakk dyrere.

Du trenger ikke lete lenge for å finne korrekt dekktryk.
Du trenger ikke lete lenge for å finne korrekt dekktryk. Foto: Fredrik Saugstad

Skikkelig 4x4

Bilen er basert på en Navara Double Cab, men den er fire centimeter bredere og høyere. Bakkeklaringen er økt med 20 millimeter til 24,3 centimeter, dekkdimensjon er 32-tommer 275/70 R17 og hjulopphenget er breddet 23 millimeter.

Fargekoden er ny og tar seg godt ut med svarte detaljer og felger.
Fargekoden er ny og tar seg godt ut med svarte detaljer og felger. Foto: Fredrik Saugstad

Inngangsvinkelen er 35° som er 4,5° mer enn standard, rampevinkelen er 25,7°, noe som er 0,2° økning fra standard og avkjøringsvinkelen er på 24°, 2 ° mer enn på en standard Navara.

Detaljene på skjermbredderne er fint utført synes vi.
Detaljene på skjermbredderne er fint utført synes vi. Foto: Fredrik Saugstad

Forhjulsopphenget er double-wishbone med Bilstein coilover-dempere. Bakhjulsopphenget er femlinket roterende aksel med Bilstein-dempere.

Den har tre millimeters beskyttelsesplate i høyfast stål under motor, gearkasse og drivstofftank. Artic Trucks-hjulbuene med dekktrykksinformasjon i styreplatene synes vi er en tøff detalj. Til slutt har du stigtrinn, skvettlapper og Arctic-dekaler.

Tydelig profilering skal vise at dette ikke er en vanlig Navara.
Tydelig profilering skal vise at dette ikke er en vanlig Navara. Foto: Fredrik Saugstad

Omtrent samme forbruk

Vi testet Navara i standard-utgave først og kom til et forbruk på 0,81 liter på mila. AT32-versjonen målte vi til 0,90, men da kjørte vi mer på motorvei i høyere fart.

Bakhjulsopphenget er femlinket roterende aksel med Bilstein-dempere.
Bakhjulsopphenget er femlinket roterende aksel med Bilstein-dempere. Foto: Fredrik Saugstad

Alt dette gjør at du kan kjøre mer i terrenget, og du kan gjøre det med større selssikkerhet. På anlegget er det selvsagt en fordel å kunne forsere ujevnheter uten å risikere skader, men vi vet jo godt at mange av disse bilene blir bestilt også like mye fordi det er så tøft å se på.

Abonner på AnleggsMagasinet