Nasta og anleggshuset:

Gjør suksess med netthandelsløsning

Nasta klarer å dra til seg helt nye kunder ved å selge utstyr på nett.

At folk kan gjøre en god deal på nettbutikken, skal være med på å bygge opp Nasta sitt 20 år gamle slagord; Fornøyde kunder vender tilbake.
At folk kan gjøre en god deal på nettbutikken, skal være med på å bygge opp Nasta sitt 20 år gamle slagord; Fornøyde kunder vender tilbake. Foto: Nasta
Publisert Oppdatert

Salgssjef for utstyr hos Nasta Terje Lastein og forretningsutvikler hos Nasta Henrik Anholt er svært fornøyd med utstyrssalget hittil i år takket være deres nylanserte nettbutikk.

Anleggshuset.no ble etablert i april 2018, og det er tydelig at en slik nettside har vært etterlengtet av norske kunder.

400 ulike produkter

Og selv om pressemelding fra Nasta ikke sier noe om omfanget av omsetning eller verdier, så har sortimentet blitt gradvis utvidet, og utgjør nå i underkant av 400 ulike produkter, fordelt på 20 varekategorier.

Overrasket over mange nye kunder

En betydelig andel av kundene på Anleggshuset er nye kunder som aldri har handlet av Nasta tidligere.

- Det er kanskje litt overraskende med så mange nye kundenavn, uttaler Terje Lastein hos Nasta AS.

Salgssjef for utstyr hos Nasta Terje Lastein og forretningsutvikler hos Nasta Henrik Anholt.
Salgssjef for utstyr hos Nasta Terje Lastein og forretningsutvikler hos Nasta Henrik Anholt. Foto: Nasta

Folk vil prute

Selv om mye har gått som planlagt har det også dukket opp noen overraskelser underveis.

- Én utfordring vi ikke hadde tatt høyde for var anleggskundenes iboende forventning til å kunne prute», forteller Lastein.

Nastas løsning på dette har vært å legge ut alt til ferdig prutede nettopriser, samt å tilby gunstige fraktpriser. I tillegg vil det dukke opp kampanjevarer.

Terje Lastein utdyper:

- Som ett eksempel har vi nå kjøpt inn et betydelig antall 350-liters pusseskuffer fra en kvalitetsleverandør. Skuffene selges med svært lave marginer, og kundene gjør et kupp, kommenterer han.

- Hittil har vi forsøkt å følge opp alle kunder i etterkant av handelen for å finne ut hva som var bra og hva som kunne vært bedre», forteller Henrik Anholt, som har vært ansvarlig for utviklingen av nettløsningen.

Ifølge Anholt har kundene hatt lite å sette fingeren på og er stort sett veldig fornøyde med så vel pris som leveringstid og produktkvalitet.

Slipper å lete side opp og side ned

Nasta har også fått mye skryt for ryddighet på sidene. Nettbrett- og pc brukere er jevnt over veldig fornøyde med søkefunksjonalitet og avhukingsmulighetene for å begrense utvalget, mens det fremdeles er rom for forbedringer med tanke på mobiltelefonbrukere, står det i pressemeldingen.

- Eksempelvis har vi hatt som mål at kunder som vet at de skal ha «en mekanisk pusseskuffe med S50 feste» enkelt skal kunne huke av for kriteriene «pusseskuff mekanisk» samt «S50» og dermed få opp et begrenset utvalg i stedet for å måtte lete side opp og side ned, forklarer Anholt.