23948sdkhjf

Nytt E6-dekke legges på natta:: Nattarbeiderne

Klokka er 22:00 den tiende juni, en varm fuktig sommerkveld og vakta begynner for to arbeidslag i Veidekke og Asfalt Remix.

E6 sydgående ved Son blir sperret av og trafikken omdirigert på gamle E6.

Få minutter senere står det mengder med utstyr og biler med gule blinkende og roterende lys noen hundre meter nord for Patterødkrysset, avkjøringen til Moss.

Klokka 05:30 skal trafikken slippes på igjen, da må asfalten ha kjølt seg en og en halv time først.

I natt skal det freses så lite som mulig, siden det ikke er store sliteasjespor på denne delen av veien.

8000 kvadratmeter E6

Denne natta skal et dekke på 3,5 centimeter, i hele veibredden på en lengde av 250 meter bli lagt. Det blir en flate på omtrent 8000 kvadratmeter.

300 til 350 tonn vil gå med på å gjøre denne delen av E6 skinnende svart igjen.

Det er stor aktivitet og utstyr og dumperbiler blir kjørt frem til riktig posisjon. Asfaltlaget fra Veidekke forbereder fortsatt utstyret mens de venter på at den første lengden blir ferdig frest.

Zsanett

For den første maskinen som starter med nattens innsats er «Zsanett», en Wirtgen W210i på 29 tonn. Maskinens navn er det samme som maskinfører Mihalik Zoltans datter, selv kalles han «Solli». Den setter i gang med en dybde på 20 til 25 millimeter. I natt skal det freses så lite som mulig, siden det ikke er store sliteasjespor på denne delen av veien.

- Ved å gi maskinene personlige navn, som navnet som datteren, blir det et slags eieforhold til utstyret og vedlikeholdet blir gjort ekstra bra, forklarer Eyvind Brynildsen, driftsleder i Asfalt Remix.

Utfordringen

«Solli» er ungarsk og sammen med landsmannen Gergeli Bognar «George», som går bak og sjekker helling og dybder, sørger de for korrekt fresing. Brynildsen forteller om utfordringene med å få inn flinke folk som vil jobbe med dette. Asfalt Remix har tatt inn flere fra utlandet, også fra Sverige, for å finne de riktige folka.

Motstridende ønsker

Det er heller ingen lett sak og håndtere norske strenge regler til arbeidstid, overtid, språkkrav og nattarbeid. Samtidig som de norske myndighetene skriker etter å få asfaltert så mye som mulig, så billig som mulig i løpet av en kort sommersesong.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094