NCC Roads legger alt i grus med denne spesialløsningen

Vestlandske Trailer Import AS har levert denne bilen med påbygg til NCC Road. Bilen er en nyutvikling av NCC`s gamle bil som etter sigende holder på å gå i oppløsning etter lang og tro tjeneste.

NCC skal først og fremst bruke bilen til å legge grus over kabelgater i sidene på tunneler.

NCC skal først og fremst bruke bilen til å legge grus over kabelgater i sidene på tunneler.

Publisert Oppdatert
Avlevering av masse kan foregå i 180 grader trinnløst og med variabel hastighet.

Avlevering av masse kan foregå i 180 grader trinnløst og med variabel hastighet.

Det forteller Jan Henning Mosvær hos Vestlandske Trailer Import til tungt.no. Mosvær kan også fortelle at det etter hva han vet aldri har blitt bygget opp en bil med denne løsningen i Norge før. Den gamle bilen er fra Danmark.

Bilen, en Volvo FH 500, har beltebunn i hovedkasse som er synkronisert med hastighet med tverrbelte etter sjåførens ønsker. Avlevering av masse kan foregå i 180 grader trinnløst og med variabel hastighet.

Det kan også avleveres i høyder fra 1,0 til ca 1,7m. Kassen er sertifisert for 18000kg masse og lossesystemet er bygget for 0-32 grus.

Slipper å henge ut av vinduet

Bakluka har hydraulisk giljotine for rask kutting av flow. Videre er kasse og tverrbelte utstyrt med totalt 4 kamera og trådløs fjernbetjening med trinnløse spaker.

Det betyr at sjåføren nå kan sitte sjåføren inne i bilen og observere via skjerm, istedet for å henge ut av vinduet til alle årstider.

NCC skal primært bruke bilen til å legge grus over kabelgatene (bak betongskille) i sidene på tunneler.

Bakluka har hydraulisk giljotine for rask kutting av flow.

Bakluka har hydraulisk giljotine for rask kutting av flow.