Byggingen av tunnelen på E6 gjennom Nordnesfjellet i Troms fylke, levert av det sveitsiske entreprenørselskapet Marti, gjør asfaltjobbing mulig på vinteren.
Byggingen av tunnelen på E6 gjennom Nordnesfjellet i Troms fylke, levert av det sveitsiske entreprenørselskapet Marti, gjør asfaltjobbing mulig på vinteren.

Nordlendingene topper asfaltkrigen i vinter

Publisert Oppdatert

Joda, klart de skal toppe det hele, disse nordlendingene.

Noen husker kanskje at asfaltsesongen startet tidlig sist. Både i Gudbrandsdalen og i Oslo ble det lagt asfalt i vinterferien. Dette var ny rekord i disse distriktene og vi søringene var svært så stolte.

22.000 tonn

Nå klinker Tromsø til og setter ny rekord i vinterkrigen. Det er Lemminkäinen Norges Tromsø-avdeling som skal legge 22 000 tonn asfalt i tunnelen som bygges på E6-strekningen Indre Nordnes – Skardalen. De begynner svartejobben allerede i februar og regner med å holde på til april.

Det er dermed første gangen at konsernets avdeling i Tromsø produserer asfalt så tidlig.

Det er naturligvis byggingen av tunnelen som gjør det mulig. Men allikevel. Jobben blir krevende nok.

I båt og bil

- Vi må sørge for at tilslagene vi benytter i asfaltproduksjonen ikke fryser til, og at fabrikken går som den skal, selv om det er kaldt ute. Løst på riktig måte tror vi dette imidlertid kommer til å gå veldig fint. Vinterasfalteringen sørger for full aktivitet hos oss i en periode som vanligvis er stille og rolig, sier Tangen.

Som en følge av store kjøreavstander kommer asfalten til å bli fraktet i båt fra Tromsø, før den blir lastet i bil og transportert til anleggsområdet.

- Dette blir en spennende vinterjobb, og vi gleder oss veldig til å komme i gang, avslutter Tangen.