Nordlendingene topper asfaltkrigen i vinter

Byggingen av tunnelen på E6 gjennom Nordnesfjellet i Troms fylke, levert av det sveitsiske entreprenørselskapet Marti, gjør asfaltjobbing mulig på vinteren.

Byggingen av tunnelen på E6 gjennom Nordnesfjellet i Troms fylke, levert av det sveitsiske entreprenørselskapet Marti, gjør asfaltjobbing mulig på vinteren.

Publisert Oppdatert

Joda, klart de skal toppe det hele, disse nordlendingene.

Noen husker kanskje at asfaltsesongen startet tidlig sist. Både i Gudbrandsdalen og i Oslo ble det lagt asfalt i vinterferien. Dette var ny rekord i disse distriktene og vi søringene var svært så stolte.

22.000 tonn

Nå klinker Tromsø til og setter ny rekord i vinterkrigen. Det er Lemminkäinen Norges Tromsø-avdeling som skal legge 22 000 tonn asfalt i tunnelen som bygges på E6-strekningen Indre Nordnes – Skardalen. De begynner svartejobben allerede i februar og regner med å holde på til april.

Det er dermed første gangen at konsernets avdeling i Tromsø produserer asfalt så tidlig.

Det er naturligvis byggingen av tunnelen som gjør det mulig. Men allikevel. Jobben blir krevende nok.

I båt og bil

- Vi må sørge for at tilslagene vi benytter i asfaltproduksjonen ikke fryser til, og at fabrikken går som den skal, selv om det er kaldt ute. Løst på riktig måte tror vi dette imidlertid kommer til å gå veldig fint. Vinterasfalteringen sørger for full aktivitet hos oss i en periode som vanligvis er stille og rolig, sier Tangen.

Som en følge av store kjøreavstander kommer asfalten til å bli fraktet i båt fra Tromsø, før den blir lastet i bil og transportert til anleggsområdet.

- Dette blir en spennende vinterjobb, og vi gleder oss veldig til å komme i gang, avslutter Tangen.