E18 Knapstad - Retvet:

Norges bredeste bru

NCC Construction er godt i gang med brua som får plass til seks kjørefelt

Norges bredeste bru, Hobølelva bru, tar form. Grunnforholdene rundt elva består av kvikkleire. Fundamenteringen av brua ble dermed ganske spesiell. Foto: Fredrik Saugstad

Norges bredeste bru, Hobølelva bru, tar form. Grunnforholdene rundt elva består av kvikkleire. Fundamenteringen av brua ble dermed ganske spesiell. Foto: Fredrik Saugstad

Opprettet

Hobølelva bru blir spesiell på flere måter, ikke minst fordi den blir den bredeste brua i Norge med sine 29 meter på det bredeste. Årsaken er at den, i tillegg til sine fire kjørefelt, får et påkjøringsfelt og et avkjøringsfelt i hver retning, altså seks felt til sammen.

Til sammenlikning er Farriseidet bru 28 meter bred og blir dermed Norges nest bredeste bru.

Hobølelva bru blir en stor og ganske slank betongkonstruksjon, stående på fjell via peler.

Kvikkleire

Konstruksjonen blir 290 meter lang og det vil gå med 10.000 kubikkmeter betong, av 28.000 kubikkmeter totalt på prosjektet. Brua er også spesiell på grunn av grunnforholdene med kvikkleire.

53 meters stålrørspeler

Hercules fundamentering brukte 91 stålrørspeler med lengder fra ni til hele 53 meter på prosjektet. Totalt ble det brukt 3200 meter løpemeter med stålrørpeler, 1000 meter stålkjerneboring og 31.000 kvadratmeter spunting.

Det er laget fangdammer og det er satt ut flere målere i Hobølelva for å sjekke etter forurensing. Hobølelva som går til Vannsjø, som er drikkevannskilde for Moss, blir passet litt ekstra godt på og for å unngå forurensing ble den sikret med spunting.

En Liebherr LB20 drillerigg måtte hentes inn fra Tyskland for å utføre det spesielle pelearbeidet. Foto: Statens vegvesen

En Liebherr LB20 drillerigg måtte hentes inn fra Tyskland for å utføre det spesielle pelearbeidet. Foto: Statens vegvesen