23948sdkhjf

Norges største printer

Trysil Maskin AS ble etablert i 1983 og har siden den gang designet og konstruert veimerkemaskiner. Nå har selskapet fra de dype Hedmark-skoger utviklet veimerkebransjens første helautomatiserte veiprinter for termoplastmaling.

- Utgangspunktet for prosjektet var at Svenske Vägverket etterlyste utstyr som kunne erstatte manuelt arbeid for blant annet å redusere antall ulykker under arbeidet, sier Håvard Lepperød hos Trysil Maskin.

Med det var det norske vegvesenet som kom med forespørsel til Trysil Maskin om de kunne utvikle denne typen utstyr. Sammen med Svenske Vägverket og Statens vegvesen har selskapet designet, utviklet og produsert Trafficprinter.

Dette er en helt ny teknologi som har fått mye internasjonal oppmerksomhet. Ikke minst da utstyret ble vist frem på Intertraffic. En messe som ble arrangert i Amsterdam i mars.

110 dyser

Samarbeidsprosjektet med å utvikle Trafficprinter startet opp for ca tre år siden. Men Trysil Maskin hadde i flere år diskutert muligheten for en slik maskin. Så da forespørselen kom, kunne selskapet presentere en idé om hvordan maskinen skulle være. Høsten 2010 hadde de en prototyp i småskala klar og i fjor begynte selskapet å bygge printeren.

Printeren er bygget fra bunnen av hos Trysil Maskin og montert på en MAN TGX 26.480, men Lepperød forteller at den kan bygges på hvilket som helst chassis.

- Alt er integrert i lastebilen. Når det printes er det hydraulisk fremdrift på lastebilen for å holde jevn hastighet, sier Lepperød. Malingen som brukes er termoplast og printen (trykket) består av separate dråper eller dråper som flyter sammen for å gi en heldekkende overflate. Termoplasten holder en temperatur på ca. 200 grader når den kommer ut av de totalt 110 dysene. Skrivebredden er opp til 220 cm bred og lengden er ubegrenset.

Ønsket symbol legges inn i "hjernen" i systemet og operatøren velger hvilket symbol som skal printes på et display montert i førerhuset på lastebilen. Så langt har ingeniørene hos Trysil Maskin lagt inn alle nordiske veisymboler, men i prinsippet kan hva som helst printes.

Når operatøren har valgt ønsket symbol, går resten automatisk og det eneste operatøren trenger å konsentrere seg om er å holde riktig retning på lastebilen.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078