Norgeshistoriens største veikontrakt

Kontrakten for bygging av Eiganestunnelen i Stavanger er inngått med JV Bilfinger-Stangeland Maskin, og er verdt 2,02 milliarder kroner. Den er dermed tidenes største vegkontrakt i Norge. Avtalen ble signert av vegdirektør Terje Moe Gustavsen tirsdag.

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Opprettet

Fakta Eiganestunnelen:

3,7 kilometer tunnel med to løp under Stavanger. Eiganestunnelen går fra Schancheholen/Våland kolonihage til Tasta. Prosjektet består av 5 kilometer ny firefeltsveg - 3,7 kilometer er Eiganestunnelen.

I tillegg til bygging av Eiganestunnelen skal entreprenøren blant annet bygge rundt en kilometer av Hundvågtunnelen, et omfattende system av- og påramper og en kilometer ny veg mellom Schancheholen og rundkjøringen i Madlaveien.

JV Bilfinger-Stangeland skal også bygge fire nye rundkjøringer, en 170 meter lang miljøkulvert og en kilometer av Sykkelstamvegen mellom Stavanger sentrum og Forus.

Eiganestunnelen skal stå klar til åpning i 2019.

Tirsdag skrev vegdirektøren også kontrakt på bygging av Varpe Bru-Smedalsosen på E16 Filefjell med Hæhre Entreprenør AS.

Denne kontrakten har alene en verdi på 857,5 millioner kroner. Totalprisen på utbyggingen på Filefjell er 2,866 milliarder kroner.

- Det er hyggelig å signere kontrakter for tre milliarder kroner. Signeringen er et symbol på den store aktiviteten som er ventet i Rogaland og hele Region vest i de kommende årene. Ryfast, Rogfast og ferjefri E39 gjennom alle fylkene vil kreve store investeringer og høy kompetanse fra oss som fagetat. Det er viktige og krevende oppgaver Statens vegvesen skal jobbe med framover, sier vegdirektøren i en pressemelding om saken.