NCC og Daria får anerkjennelse

Stikningsingeniør Daria Zidic og NCCs bruk av høyteknologisk måleverktøy i Bjørnegårdtunnelen får internasjonal anerkjennelse.

Stikningsingeniør Daria Zidic i arbeid i Bjørnegårdtunnelen på E16 i Bærum. Foto: NCC

Stikningsingeniør Daria Zidic i arbeid i Bjørnegårdtunnelen på E16 i Bærum. Foto: NCC

Publisert Oppdatert

Den 3,5 km lange motorveitunnelen mellom Sandvika og Bjørnegård skal stå ferdig høsten 2019. Høsten 2016 var det gjennomslag, og arbeidet med å innrede og sikre tunnelen pågår for fullt.

Dette arbeidet er både omfattende og tidkrevende, der flere tusen bolter presisjonsberegnes og merkes på tunnel veggene for montering av betongelementer, som utgjør kledningen av tunnelen.

Daria beregner boltemerker på tunnelveggen. Foto: NCC

Daria beregner boltemerker på tunnelveggen. Foto: NCC

Men med innovativ bruk av høyteknologisk stikningsutstyr og tilpasset programvare, utfører NCC dette arbeidet betydelig raskere enn ved tidligere tunnel-prosjekter, heter det i en pressemelding.

Fem ganger raskere

- Jeg vil anslå at vi utfører denne delen av tunnel-arbeidet opp til fem ganger raskere sammenlignet med slik det ble gjort tidligere, forteller stikningsingeniør Daria Zidic i NCC.

Sammen med NCC-personell har stikningsingeniøren vært sentral i arbeidet med å ta i bruk nye måleverktøy – såkalt geodetisk utstyr - fra Leica Geosystems sammen med tilpasset programvare fra Amberg Technologies.

Resultatet er at korrekte koordinater for hvor boltene skal settes ut i tunnelveggen, beregnes både raskt og med høy presisjon og automasjon ifølge NCC.

Arbeidet med kledning og sikring av Bjørnegårdtunnelen på E16 i Bærum pågår for fullt. Foto: NCC

Arbeidet med kledning og sikring av Bjørnegårdtunnelen på E16 i Bærum pågår for fullt. Foto: NCC

Redusert ressursbruk

Den avanserte teknologi-bruken bidrar også til redusert ressursbruk for å utføre jobben.

-Tidligere måtte vi være to personer for å beregne og merke hvor boltene skal stå. Nå kan jeg – eller andre NCC-kolleger – gjøre dette alene, og på skift. Det øker framdriften betydelig, ifølge Daria.

Ny bruk av tilpasset programvare og høyteknologisk stikningsutstyr sikrer effektiv framdrift. Foto: NCC

Ny bruk av tilpasset programvare og høyteknologisk stikningsutstyr sikrer effektiv framdrift. Foto: NCC

Vekker oppsikt utenlands

Måten de innovative tekniske løsningene er benyttet i Bjørnegårdtunnelen vekker også oppsikt utenlands, og i juni deltok Daria Zidic på den internasjonale HxGN Live-fagkonferansen i Las Vegas der hun fortalte om hvordan hun og NCC har tatt den avanserte teknologien i bruk.

-Poenget med konferansen er å dele nye og smartere måter en med nytt utstyr kan jobbe på. Å fortelle om hvordan vi på tunnel-prosjektet utnytter nye tekniske muligheter til den internasjonale bransjen innen stikningsfaget, er både kjekt og ærefullt, sier Daria.

Også Leica-representant Zoltan Antaloczy er fornøyd med at kreativ og ny teknologibruk i Norge blir del av en anerkjent og internasjonal fagkonferanse.

-Måten Daria og NCC har brukt våre løsninger og instrumenter er et bevis på at avansert teknologi kombinert med høy kompetanse gir flotte resultater, sier Key Account Manager Zoltan Antaloczy i Leica-Geosystems AS, Norge.

Fjær i hatten

Dette er bransjeutvikling på internasjonalt nivå, ifølge NCCs stikningssjef Knut Erik Tandberg.

-Samtidig er dette en fjær i hatten, både for Daria og for hennes kolleger i NCC, sier Tandberg.