oppkjøp // baneinfrastruktur:

NRC Group blir størst i Norden

NRC Group kjøper 100% av finske VR Track og blir Nordens største entreprenør innen banerelatert infrastruktur.

NRC kjøper opp finske VR Track og blir størst i Norden på sitt område.
NRC kjøper opp finske VR Track og blir størst i Norden på sitt område. Foto: VR Track
Publisert

Med oppkjøpet tar NRC Group en solid posisjon i det finske markedet og blir den klart ledende aktøren i det sterkt voksende infrastrukturmarkedet i Norden.

NRC Group vil etter transaksjonen ha 2,450 ansatte i Norge, Sverige og Finland og en forventet årlig omsetning på over 6 milliarder kroner.

Anerkjent spesialist

VR Track er et datterselskap av det finske, statseide jernbanekonsernet VR Group. NRC Group er en ledende aktør i Norge og Sverige mens VR Track er en ledende baneentreprenør i Finland med en markedsandel på mer enn 50%. VR Track har i tillegg etablert seg som en betydelig aktør innen vedlikehold av jernbane i Sverige.

Det finske selskapet har også anerkjente spesialister innen prosjektering i datterselskapene VR Infrapro og VR Track Design i henholdsvis Sverige og Finland. Disse blir et viktig tilskudd for NRC Groups samlede tjenestetilbud og blir spesielt viktige i oppdrag der prosjektering utgjør en stor del av arbeidsomfanget.

– Dette er en milepæl i vår historie. Størrelse betyr mye i vår industri og vi ser at kontraktene blir stadig større og mer komplekse. Vi blir nå dobbelt så store, vi tar kraftig grep om det nordiske markedet og vi forbedrer vår konkurransekraft og legger grunnlaget for videre vekst, sier Øivind Horpestad, konsernsjef i NRC Group. Han vil fortsette i samme rolle etter oppkjøpet.

Vekstmarkeder

Banerelatert infrastruktur er avgjørende for at moderne samfunn kan utvikle seg og blomstre. Alle de nordiske landene investerer tungt i ny jernbane, t-bane og trikkeforbindelser for å bygge mer miljøvennlige og bærekraftige transportsystemer. Med et bredere tjenestespekter og muligheter for mer effektiv utnyttelse av ressurser, vil NRC Group nå være i en enda gunstigere posisjon for å utnytte disse mulighetene i markedet.