Cat lanserer den nye serien

Nye Cat 320 og Cat 323 - Cat lover opptil 45 prosent økt produktivitet

Cat 320 og den nye serien gravemaskiner fra Cat kommer med noen svært lovende tall. Foto: Fredrik Saugstad

Cat 320 og den nye serien gravemaskiner fra Cat kommer med noen svært lovende tall. Foto: Fredrik Saugstad

Publisert Oppdatert

Og som ikke 45 prosent økt produktivitet er nok, skal forbruket være opp til 25 prosent lavere.

Arrangementet til Caterpillar på deres demosenter i Malaga har fått navnet "Night of the Challenger".

AnleggsMagasinet er på plass og fikk mandag kveld se den første maskinen i Cats nye graveserie, Cat 320.

De to neste dagene skal vi få vite mer om det som skjuler seg under det gule skallet.

Cat-folket er svært forventningsfulle rundt denne lanseringen og det blir lovet store besparelser med den nye serien. Foto: Fredrik Saugstad

Cat-folket er svært forventningsfulle rundt denne lanseringen og det blir lovet store besparelser med den nye serien. Foto: Fredrik Saugstad

Ny innmat

Blant annet skal en ny hjerne, ny hydraulikkpumpe og ny elektronikk være sentrale i å oppnå de oppsiktsvekkende tallene som Cat kommer med. Cat 320 har fått firesylindret motor med doble turboer, blant annet. Cat 323 blir også lansert disse dager, den blir identisk å se på, men med sekssylindret motor og høyere kapasitet.

Den nye pumpa skal sørge for opptil 25 prosent lavere forbruk.

Gjør føreren bedre

Sensorteknologi, eller øynene til maskinen, forteller føreren hvor skuffa er til en hver tid, dette skal øke operatørens effektivitet med 45 prosent, lyder noe av introduksjonsshowet.

Som bildene avslører er det en del nytt, det er lett å se at hele overbygget er forandret.

Mer tekno

Product Link, Vision Link, Grade Assist og Cats teknologi blir mer og mer integrert i maskinen. Ny elektronikk og mulighetene til å justere / optimlisere / tilpasse maskinene skal være viktig for å få maskinen bedre.

Ifølge Cat vil maskinene også sørge for 15 prosent lavere vedlikeholdskostnader.

Hytta er større, dette er Deluxe-utgaven, men Pon i Norge skal fokusere på Premium-hytta med mer utstyr og bedre sete. Foto: Fredrik Saugstad

Hytta er større, dette er Deluxe-utgaven, men Pon i Norge skal fokusere på Premium-hytta med mer utstyr og bedre sete. Foto: Fredrik Saugstad

Innmaten er ny, det er også det ytre. Foto: Fredrik Saugstad

Innmaten er ny, det er også det ytre. Foto: Fredrik Saugstad

Borte er bokstavbetegnelsene som tidligere har indikert generasjonene. Foto: Fredrik Saugstad

Borte er bokstavbetegnelsene som tidligere har indikert generasjonene. Foto: Fredrik Saugstad

Overbygget er helt forandret ift til forrige modell. Foto: Fredrik Saugstad

Overbygget er helt forandret ift til forrige modell. Foto: Fredrik Saugstad

Slik så det ut ta teppet falt etter et forrykende lys og lydshow. "Welcome to the night of the Challenger". Foto: Fredrik Saugstad

Slik så det ut ta teppet falt etter et forrykende lys og lydshow. "Welcome to the night of the Challenger". Foto: Fredrik Saugstad

Bakvinduet er nå stort nok til at det er godkjent som nødutgang. Foto: Fredrik Saugstad

Bakvinduet er nå stort nok til at det er godkjent som nødutgang. Foto: Fredrik Saugstad