Kommer på vei og anlegg:

Nyutviklet generasjon traktorgravere

Hydrema satser på at markedet for maskiner som både kan grave og laste vil stige igjen.

Den nye serien har nyutformet front som skal gi bedre sikt fremover, ned mot skuffa og ned langs sidene av panseret. Foto: Hydrema
Den nye serien har nyutformet front som skal gi bedre sikt fremover, ned mot skuffa og ned langs sidene av panseret. Foto: Hydrema
Publisert Oppdatert

Jan Werner Jensen, administrerende direktør i Hydrema, som er Danmarks eneste produsent av store anleggsmaskiner, bobler av optimisme.

Hans utviklingsteam med utviklingssjef Thorkil K. Iversen i spissen, har utviklet den nye F-generasjonen av Hydremas kjente maskiner 906, 908, 926 og 928.

Akseptert at de er "grøftegravere"

Dette er maskiner som mange betegner som grøftegravere. På fabrikken i Støvring på Nordjylland aksepterer de det, men reelt er disse maskinene mer enn grøftegravere.

- Det er snakk om fullgyldige gravemaskiner og hjullastere i kombinasjon. Hydrema-maskinene har leddstyring, som effektive hjullastere skal ha. Gravearmen er med ekte sideforskyvning. Det betyr at med en leddstyrt Hydrema på byggeplassen har man både en vanlig 10-tonns hjullaster og samtidig en 8-10-tonns gravemaskin, forklarer utviklingssjef Thorkil K. Iversen.

Kommentar:

Nå er det sikkert mange som har sine egne meninger om akkurat det i den norske anleggsbransjen.

Foreløpig bor vi et land som sverger til 8-tonneren og at gravemaskinen kan gjøre langt flere oppgaver istedet.

Men vi i AnleggsMagasinet har notert oss en forurndring i utlandet over Norges nesten ikke-eksisterende marked for traktorgravere, ikke minst fra Lord Bamford og JCB.

Cummins-motorene i maskinene i den nye F-serien er oppgradert til Stage 4, og skal ha lavere utslippsnivå. For de to minste maskinene er det samtidig skjedd en økning av motoreffekten med 12 hk til 122 hk. De to store kollegene kommer med endret powerbulge, noe som sikrer mer effekt og bedre seigtrekking ved å redusere motoromdreiningene.

Mer kompakt

906F er mer kompakt enn 926F og produsenten går ganske langt i å skryte av det fulljærede førerhuset: - Ingen andre grøftegravere med fullfjæret førerhus har bedre komfort eller støynivå», sier utviklingssjef Thorkil K. Iversen.

Med F-serien får traktorgraverne samme elektroniske arkitektur og instrumentpanel som Hydremas F-serie-dumpere.

Roadtrip: Intermat - Vei og Anlegg og Maskinmässan.

En ny generasjon av Hydrema 906 og 926 klar til innsats. Foto: Hydrema
En ny generasjon av Hydrema 906 og 926 klar til innsats. Foto: Hydrema

Den første presentasjonen, og dermed verdenspremieren, skjer på den internasjonale entreprenørutstillingen Intermat i Paris fra 23. til 28. april.

I begynnelsen og slutten av mai er de nye maskinene på Vei og Anlegg i Norge og Maskinmässan i Sverige.

Abonner på AnleggsMagasinet