23948sdkhjf

Ny P- og G-serie

I et steinbrudd utenfor Barcelona, lanserte Scania denne uken sine nye lastebiler konstruert for fremkommelighet og krevende terreng.

Ny front med robuste løsninger og nytt utseende gir funksjonelle fortrinn og skal tåle juling.

Terrengbilene er i første omgang basert på G-serie hytta. Et fullt utvalg som inkluderer modeller fra P-serien vil bli lansert på et senere tidspunkt.

De nye bilene blir lansert sammen med det nye Opticruise-programmet med off-road modus. Nye funksjoner i anti-spinnsystemet og en ny retarder med forbedret ytelse i lave hastigheter ble også lansert.

Off-Road

Et nytt modus for Opticruise kalles Off-Road modus og er optimalisert for kjøring i ulendt terreng og anleggsdrift. Det skal komplementere de eksisterende modusene, Normal og Power.

Off-Road programmet er standard på kjøretøy spesifisert for kjøring i terreng, på myk grunn eller løs masse med høy rullemotstand.

I dette moduset vil systemet strebe for å holde clutchen tilkoblet så mye som mulig for å unngå avbrudd i kraftleveranse og trekkraft. Antall gearskift minimeres ved å la motoren jobbe over et større turtallsregister. Gearskift gjøres også raskere uten å prioritere komfort.

Under testkjøringene var det lett å legge merke til hvor kjapt gearene gikk inn i forhold. Litt mer rykkete, men mest imponerende.

Overbevisende

Vi gjorde det ekstra vanskelig for det fullastede norske vogntoget og stoppet helt opp i en krapp sving med bratt motbakke. I displayet stod det AO, automat og Off-Road. Når bilen i tillegg hadde hill hold satte bil og tralle på 50 tonn igang uten problemer, den holdt krabbegearet ekstra lenge for å sikre fremdriften før den sjaltet opp. Det gikk kjapt og med et rykk var første, så andre gear inne. Bilen tapte svært lite trekkraft og tok seg opp og gjennom den slemme svingen på en overbisende måte.

Dette er ikke noe man skal bruke til vanlig, kun for fremkommelighet under vankselige forhold.

Forbruket vil også øke under slik kjøring, men siden programmet ikke er beregnet til å brukes over tid, bør det ikke gi store utslag.

Programmet vil være mulig å legge inn på biler som har OPC5-kassa i ettertid. Det er gjort unna på en verkstedtime, i følge Scanias Tom Ola Bjerkestuen.

Ny retarder

En ny sterkere versjon av Scanias retarder er nå tilgjengelig. Den er teknisk identisk til den eksisterende versjonen R3500, men gir en økt bremsekraft og er oppe i 4100 Newtonmeter (fra 3500 Nm).

Ved å øke retarderens utveksling fra 3,04 til 3,26 gir det 17 % forbedring for største bremsekraft.

I lav hastighet er den reele økningen på 20-25% avhengig av kjøretøyets utveklsing på bakakselen.

Den nye utvekslingen gir noe økt motstand ved høyere hastigheter på vei. Den er derfor best tilpasset biler som i hovedsak kjører i hastigheter under 70 km/t.

Ved slik kjøring vil forskjellen i drivstofforbruk blir ubetydelig, i følge Scania.

Robust fanger

Den nye støtfangeren i stål stikker 13,5 centimeter ut for å beskytte hytta mot støt fra stein og andre elementer i kjørebanen. Dette er 8 centimeter mer enn den tidligere versjonen, som fortsatt vil være tilgjengelig.

Frigangsvinkelen er på 25 grader som sammen med generøs rampevinkel og frigangsvinkel bak, gjør at kjøretøyet klassifiseres som terrengkjøretøy. Dermed blir det unntatt kravet om underkjøringsbeskyttelse.

Støtfangeren er montert separat, uten direkte tilknytning til andre komponenter som kan bli skadet ved harde støt.

35-tonns tauebolt

Tauebolten som er integrert i støtfangeren har økt kapasiten med 10 tonn til 35 tonns tauekapasitet.

Poenget er at kjøretøyet i de fleste situasjoner skal kunne taues ut av knipen uten å måtte kvitte seg med lasten.

Tøffhet

Frontlyktene og blinklysene er montert separat og lenger bak enn støtfangeren for ekstra beskyttelse mot støt.

Gitter i stål er montert foran hovedlysene og på tåkelys og fjernlys, som er integrert i støstfangeren.

Spylersystem for frontlyktene er ekstrautstyr.

For å unngå skader er innsteget separert fra støtfangeren. Det nederste steget holdes oppe med gummibelter, som gir etter ved støt.

Hyttejekken er plassert beskyttet bak støtfangeren på passasjersiden.

Kontrollpanel for antispinn

Differensialsperre, antispinn og vektoverføring er samlet i en modul på dashbordet, nær gearhendelen.

I midten av panelmodulen er den vridbare bryteren for differensialsperrene som kobler til alle sperrene på kjøretøyet.

Systemet sørger selv for riktig rekkefølge for å gi større veigrep, samtidig som det jobber for å beholde så stor manøvrebarhet som mulig.

Prosessen blir vist i instrumentpnelet på en lettfattelig og godt synlig måte.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078