23948sdkhjf

Gruvemaskiner:: Nye kjemper fra Hitachi

Etterspørselen på ressurser øker globalt, her er svaret fra Hitachi.

Hitachi Construction Machinery lanserer nå to nye hydrauliske gravemaskiner i klassen de selv kaller "ultra-large" .

De er konstruert for å øke produktiviteten i store gruveprosjekter og får modellnavnene EX5600-6 og EX2600-6.

EX5600-6

Lanseringen av de to maskinene er et resultat av forespørsel fra internasjonale gruve-operatører etter store gravemaskiner med større kapasitet for utgraving og lasting.

Skuffekapasiteten på EX5600-6 har dermed økt fra 29 kubikkmeter til 34 kubikkmeter ved vanlig graveskuffe.

Kapasiteten med lasteskuffe har økt fra 27 til 29 kubikkmeter. Med vanlig graveskuffe bruker maskinen dermed fire skuffer i stedet for fem på å fylle en dumper med 220-tonns nyttelast.

Reduksjon av lastetid øker produktiviteten er tanken her. Som sin forgjenger er den drevet av to Cummins-motorer med 50 liters slagvolum og yter 1400 hestekrefter hver ved 1800 omdreininger. Hydraulikksystemet bruker åtte pumper for å drive graveaggregatet som hver klarer 375 liter i minuttet.

Svinghydraulikken sørges for av fire pumper som hver klarer 425 liter i minuttet. Dieseltanken tar 11.300 liter.

Maskinen er 10 meter bred og selve overbygget er 8,6 meter høyt. Med graveskuffe når den 22 meter frem og gravedybden er på ni meter.

EX2600-6

Denne maskinen er åtte meter bred og overbygget er 7,2 meter høyt. Beltene er over to meter høye og 7,8 meter lange.

Skuffekapasiteten har på denne maskinen økt fra 15 til 17 kubikkmeter ved bruk av graveskuffe, mens lasteskuffa tar 15 kubikkmeter. Med graveskuffe når den 16 meter og har en gravedybde på åtte meter.

Motoren er fortsatt en Cummins på 50 liter som yter 1500 hestekrefter ved 1800 omdreininger. Dieseltanken er på 5300 liter. Det hydrauliske systemet består av fire pumper som gir 375 liter i minuttet og to pumper som gir 435 liter i minuttet. For å lette vedlikehold har den fått en ekstra gangbro.

Komfortabelt

Begge maskinene har samme motorer som deres forgjengere, men kjøleegenskapene til radiatorene og oljekjølerne har blitt forbedret for å beskytte motor og hydrauliske komponenter.

Førerhyttene er ikke overraskende romslige og komfortable med LED-belysning og luftdempede førerstoler. Brukervennlige instrumenter og en stor LCD monitor bidrar også til komforten. Sammenlagt salg av begge maskinene medregnet alle de forskjellige motorvariantene, er forventet å nå 100 maskiner årlig.

Elektriske

Maskinene er beregnet både på drift i tropiske strøk og kalde høytliggende strøk. Elektriske versjoner av disse blir også snart tilgjengelige, disse er særlig populære i Russland og Kina. Populariteten til el-versjonene øker også i Nord- og Sør-Amerika på grunn av økende kostnader på fossilt brennstoff. Greg Smith som er leder for "Heavy and Mining Equipment" for Hitachi i Europa, forklarer at de to siste store maskinene utfyller modellene EX8000-6, EX3600-6 og EX1900-6.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.096