Mitsubishis SuperUte

Nye L200 konkurerer allerede i Australias 2019 SuperUte racingserie.

MR Triton er navnet på Mitsubishi sin racingvariant av L200 / Triton.
MR Triton er navnet på Mitsubishi sin racingvariant av L200 / Triton. Foto: Mitsubishi
Publisert Oppdatert

Nye Triton/L200 er allerede introdusert iblant annet Sør-Øst Asia og Australia, og den kommer for salg i Europa i løpet av høsten 2019.

I Australia har det i alle år vært solgt et betydelig antall Mitsubishi Triton (L200 i Europa).

Så mange at i løpet av kalenderår 2018 ble Triton den mest solgte Mitsubishi-modellen med over 24.000 enheter. Det er fem ganger mer enn det norske totale salget av pickuper i fjor.

Utes…

Pickuper er populære i Australia. De kalles «Utes» (av utility, som betyr nytte, eller nyttekjøretøy).

Egen superserie

Australia er også et land hvor motorsport er populært og «Utes» har en egen superserie.

Mitsubishi Motors Australia sponser “Team Triton Racing” og modellen kalles MR Triton.

Det gjøres en del modifikasjoner på det som i utgangspunktet er en fabrikkprodusert modell med dieselmotor og bakhjulsdrift.

Det meste blir bygget om i SuperUte-serien, toppfarten er 240 km/t og 0-100 går unna på 3,5 sekunder med trimmet dieselmotor.
Det meste blir bygget om i SuperUte-serien, toppfarten er 240 km/t og 0-100 går unna på 3,5 sekunder med trimmet dieselmotor. Foto: Mitsubishi

Diesel-trimming

Motorvolumet kan økes til 2,8 liter, oppgraderte stempler, kamaksler, kraftigere innsprøytningssystem, større G-Turbo og intercooler benyttes, samt radiator med større kapasitet for bedre kjøling.

Motorytelsen er på 380 HK og dreiemomentet på 700 Nm. 0-100 km/t går unna på under 3,5 sekunder og toppfarten ligger på rundt 240 km/t.

Girkasse, understell og støtdempere, bakre differensial, større 20″ hjul er også en del av ombyggingen som bidrar til å få kreftene ned i bakken på en mest mulig effektiv måte.

MR Triton tok en tredje plass nylig i Superloop Adelaide 500.