Søknad avslått:

Nei til tynnere frostsikring

Nye Veier søkte om en meter tynnere frostsikring – nå er det avslått av Vegdirektoratet

Nye Veier har søkt om å benytte en metodikk som ville gitt en vegoppbygging inntil en meter tynnere enn gjeldende regelverk tilsier. Når det gjelder bygging av ny veg fra grunnen av skal gjeldende regler benyttes, framholder Vegdirektoratet i sitt svarbrev til Nye Veier. Foto: Statens vegvesen

Nye Veier har søkt om å benytte en metodikk som ville gitt en vegoppbygging inntil en meter tynnere enn gjeldende regelverk tilsier. Når det gjelder bygging av ny veg fra grunnen av skal gjeldende regler benyttes, framholder Vegdirektoratet i sitt svarbrev til Nye Veier. Foto: Statens vegvesen

Publisert

Vegdirektoratet avslår Nye Veiers søknad om tynnere frostsikring av E6-strekningene som skal bygges i Hedmark og Oppland.

Redusert frostsikring av vegen øker faren for telehiv. Konsekvensene av telehiv er økte trafikant- og vedlikeholdskostnader og i verste fall redusert trafikksikkerhet og framkommelighet, står det i en pressemelding fra Statens vegvesen.

- Det gir derfor bedre utnyttelse av samfunnets midler å bygge tilstrekkelig robuste veger, sier avdelingsdirektør Bettina Sandvin i Vegdirektoratet.

Nye Veier har søkt om å benytte en metodikk som ville gitt en vegoppbygging inntil en meter tynnere enn gjeldende regelverk tilsier. Når det gjelder bygging av ny veg fra grunnen av skal gjeldende regler benyttes, framholder Vegdirektoratet i sitt svarbrev til Nye Veier.

Ja til gjenbruk av dagens E6

Bettina Sandvin vil ha robuste veier. Foto Henriette Erken Busterud

Bettina Sandvin vil ha robuste veier. Foto Henriette Erken Busterud

Men Vegdirektoratet er positivt til at store deler av dagens E6 mellom Kolomoen (sør for Stange) til Ensby (nord for Lillehammer) gjenbrukes under forutsetning av at vegen har tålt frostpåkjenningene over tid. Disse strekningene er bygget ut mellom 1970 og 1994.

God frostsikring – god økonomi

Da reglene sist ble revidert i 2014 skjedde det etter råd fra fagmiljø i og utenfor Statens vegvesen. Dagens bestemmelser har tatt hensyn til erfaringer med telehiv, utvikling av materialer og byggemetoder. Det er også lagt vekt på at klimaendringer kan innebære endringer i fryse- og tineperioder gjennom året. Å sørge for god frostsikring er svært kostnadseffektivt, viser analyser Statens vegvesen har utført.