Går videre med Hæhre Entreprenør

Kontrakten er forventet å bli på ca. 4 mrd. kroner eks. mva.

Den 19 km lange strekningen bygges som firefelts motorvei med fartsgrense på 110 km/t.
Den 19 km lange strekningen bygges som firefelts motorvei med fartsgrense på 110 km/t.
Publisert Oppdatert

Nye Veier AS har besluttet at det er Hæhre Entreprenør AS og rådgiverne Dr. Ing. A. Aas Jakobsen Trondheim AS og Sweco Norge AS som går videre til konkretiseringsfasen for bygging av E6 mellom Kvithammar og Åsen.

Kontrakten er forventet å bli på ca. 4 mrd. kroner eks. mva.

Norges lengste tunnel

Den 19 km lange strekningen bygges som firefelts motorvei med fartsgrense på 110 km/t. Prosjektet inkluderer fire tunneler, alle med doble tunnelløp. Blant dem er Forbordsfjelltunnelen som vil bli Midt-Norges lengste tunnel (7,8 km).

– Strekningen mellom Kvithammar og Åsen er blant våre høyest prioriterte strekninger. Vi legger ny E6 utenom det trange og rasfarlige Langstein, noe som betyr at sikkerheten på veien blir betydelig bedre, sier Johan Arnt Vatnan, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Trøndelag.

Sammen med Nye Veier, berørte kommuner og andre interessenter, skal Hæhre Entreprenør og gruppen med rådgivere gjennom integrert samhandling utvikle, optimalisere og utarbeide reguleringsplan for E6-utbyggingen før byggestart av totalentreprisen. Det foreligger kommunedelplan på strekningen.

  • Nye Veier tar sikte på byggestart i siste halvdel av 2020 og veien skal etter planen være ferdig i 2025/2026.