E39 Kristiansand vest - Mandal øst:

Får totalentreprise på 4,5 milliarder

Nye Veier og AF Gruppen Norge i konkretiseringsfasen på kjempeprosjektet

Bilde fra byggestartområdet for prosjektet, Grauthelleren like vest for Kristiansand.
Bilde fra byggestartområdet for prosjektet, Grauthelleren like vest for Kristiansand. Foto: Nye Veier
Publisert Oppdatert

Nye Veier avlyste i november i fjor samme konkurranse. Etter prekvalifisering stod det da kun to tilbydere igjen, og det mente Nye Veier ikke ga tilstrekkelig konkurranse. Konkurransen ble relansert i markedet i midten av januar i år.

Fem ble kvalifiserte i "andre runde"

– Det viste seg å være en god beslutning. Det har denne gangen vært stor interesse for konkurransen, og Nye Veier AS kvalifiserte til sammen fem konstellasjoner, sier administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland i Nye Veier AS.

Slik skal det se ut ved Grauthelleren når alt er på plass.
Slik skal det se ut ved Grauthelleren når alt er på plass. Foto: Nye Veier/Ramboll
Shell-stasjonen ved Grauthelleren i dag.
Shell-stasjonen ved Grauthelleren i dag. Foto: Nye Veier

AF Gruppen videre til konkretiseringsfasen

– Etter at samtlige tilbud er evaluert, har Nye Veier AS kommet til at AF Gruppen Norge AS har det beste tilbudet, sier prosjektdirektør Asbjørn Heieraas.

Nye Veier AS har dermed besluttet at AF Gruppen Norge AS skal inviteres til konkretiseringsfasen for E39-utbyggingen mellom Kristiansand vest og Mandal øst (19 km).

Hele strekningen E39 Sørvest, Kristiansand - Mandal ses til høyre.
Hele strekningen E39 Sørvest, Kristiansand - Mandal ses til høyre. Foto: Nye Veier

Totalentreprisen har en ramme på omtrent 4,5 milliarder kroner eks. mva.

AF Gruppen representerte det eneste helnorske alternativet av de fem grupperingene.

Med seg har AF Gruppen Kruse Smith Entreprenør AS og Norconsult AS.

I konkurransen har pris blitt vektet med bare 25 prosent når byggherrens makspris er nådd, står det i pressemeldingen til Nye Veier.

Monankrysset slik det skal se ut når alt er klart
Monankrysset slik det skal se ut når alt er klart Foto: Nye Veier/Sweco

Nye Veier setter disse målene til entreprenøren:

• Minimere ulemper for alle trafikantgrupper i anleggs- og driftsperioden

• Realisere et innovativt og fremtidsrettet veiprosjekt

• Realisere målet om en skade- og ulykkesfri anleggs- og driftsperiode, samt et helsefremmende og rettferdig arbeidsliv

• Minimere klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø

• Null uoppgjorte tvister ved ferdigstillelse

Sørlandets lengste tunnel

Strekningen E39 Kristiansand vest – Mandal øst er 19 kilometer lang, og er blant Nye Veiers høyest prioriterte strekninger. Strekningen er ferdig regulert og går gjennom kommunene Kristiansand, Songdalen, Søgne og Mandal.

Strekningen Kristiansand vest – Mandal øst bygges ut som motorvei med fartsgrense på 110 km/t. Startpunktet for strekningen er ved Grauthelleren.

Strekningen innbefatter blant annet det som blir Sørlandets lengste tunnel: Søgnetunnelen med en lengde på i overkant av 4000 meter. Det skal også bygges bro over Trysfjorden. Broa blir 550 meter lang med en seilingshøyde på 60 meter.

Trysfjordbrua blir 550 meter lang, og en seilingshøye på rundt 60 meter
Trysfjordbrua blir 550 meter lang, og en seilingshøye på rundt 60 meter Foto: Nye Veier/Sweco