Kommer til Norge i September:

Nye Volvo EC140E

Fullpakket med sparetriks, komfort- og sikkerhetsdetaljer, er EC140E klar for Norge etter sommeren.

I tillegg til bakmontert kamera, tilbyr Volvo EC140E også et ekstra sidemontert kamera for å dekke blindsonen. Bildene fra begge kameraene kan vises på fargeskjermen. En annen viktig sikkerhetsfunksjon er sikkerhetsbeltealarmen og den kontinuerlige visuelle varslingen som utløses dersom tenningsnøkkelen vris på mens sikkerhetsbeltet ikke er festet. Foto: Fredrik Saugstad

I tillegg til bakmontert kamera, tilbyr Volvo EC140E også et ekstra sidemontert kamera for å dekke blindsonen. Bildene fra begge kameraene kan vises på fargeskjermen. En annen viktig sikkerhetsfunksjon er sikkerhetsbeltealarmen og den kontinuerlige visuelle varslingen som utløses dersom tenningsnøkkelen vris på mens sikkerhetsbeltet ikke er festet. Foto: Fredrik Saugstad

Publisert Oppdatert

I følge Volvo Maskins markedssjef, David Kristianslund, er de første EC140E forventet å komme til Norge i september.

Med ny Steg IV-kompatibel D4-motor, skal EC140E være snillere på forbruket og utslippet. Økt motoreffekt og pumpekapasitet skal sikre mer responsive maskinbevegelser og belting for redusert forbruk. I tillegg skal den klare raskere syklustider i følge Volvos pressemelding.

Helelektronisk styresystem og avansert ECO-modus er blitt optimalisert for å tilpasses motoreffekten. En bomflyt-funksjon sparer effekt som normalt ville ha gått til senking av bommen og benytter denne til andre funksjoner i stedet. Mens automatisk motoravstenging bidrar ytterligere til å redusere forbruket ved å stenge av motoren automatisk etter en forhåndsinnstilt tidsperiode (fem minutter er standardinnstillingen).

Holdbarheten skal være ytterligere sikret i følge produsenten. Silikon-materiale brukes, for eksempel, til å forhindre rust, mens vanntette kabelmatter og koblingstykker er benyttet. Det benyttes kraftige dørhengsler og det er montert avtakbar beskyttelse over arbeidslysene i overarmen.

 

EC140E er på plass med Volvos D4 Steg IV-motor. En bomflyt-funksjon sparer effekt som normalt ville ha gått til senking av bommen og benytter denne til andre funksjoner i stedet. Foto: Volvo CE

EC140E er på plass med Volvos D4 Steg IV-motor. En bomflyt-funksjon sparer effekt som normalt ville ha gått til senking av bommen og benytter denne til andre funksjoner i stedet. Foto: Volvo CE

Maskinens betjeningselementer - inkludert manøverspakene, tastaturet, instrumentpanelet og informasjonspanelet, har blitt ergonomisk designet for optimal kontroll og effektivitet. Antallet brytere har blitt redusert, og betjeningen av klimaanlegget er integrert i tastaturet for enkle justeringer i følge Volvo CE. Foto: Volvo CE

Maskinens betjeningselementer - inkludert manøverspakene, tastaturet, instrumentpanelet og informasjonspanelet, har blitt ergonomisk designet for optimal kontroll og effektivitet. Antallet brytere har blitt redusert, og betjeningen av klimaanlegget er integrert i tastaturet for enkle justeringer i følge Volvo CE. Foto: Volvo CE