Volvos stjerne: L350H

Nytt design, ny drivlinje, ny hydraulikk og nytt førermiljø.

Volvo CE viste for første gang deres nye L350H under Conexpo.

Flaggskipet til Volvo CE er på plass, men vi får ikke se den på norsk jord før mot neste år.

Flaggskipet til Volvo CE er på plass, men vi får ikke se den på norsk jord før mot neste år. Foto: Volvo CE

Publisert Oppdatert

Man har hoppet over en generasjon og går direkte fra F til H. Det er fortsatt produsentens største hjullaster og har nok vært etterlengtet i ny generasjon en stund nå. Maskinen vil nok ikke treffe norsk jord før etter nyttår.

I følge Volvo CE skal H-utgaven gi 10 prosent bedre drivstoffseffektivitet enn F-utgaven, takket være nytt hydraulikksystem og drivlinjeforbedringer.

Raskere sykluser

Motoren er en steg IV D16J, laget for høyt moment på lave turtall.

For å være ekstra rettet mot gruvedrift kan modellen nå bli levert med steinskuffe med høyere kapasitet på 7,3 kubikkmeter.

Produktivitet er også nøkkelordet for det nye belastningssensitive hydraulikksystemet som skal fungere mer samstemt med drivlinja, som skal bedre responstid og løfte- og senkehastighet på aggregatet, noe som skal gi opptil fem prosent raskere sykluser.

Forbedringer i hydraulikk og drivverk skal sørge for mer effektiv drift.

Forbedringer i hydraulikk og drivverk skal sørge for mer effektiv drift. Foto: Fredrik Saugstad

Eco-pedal

En Eco-pedal, komplimenterer det overnevnte med en push-back-mekanisme som trer i kraft om motorturtall er i ferd med å overstige det mest økonomiske spekteret.

Volvo L350H:

Vekt: 50 – 54 tonn

Dekk: 35/65 R33 L5K

Motor: D16E

Effekt: 540 hk ved 1700 – 1800 o/min

Brytekraft: 472,8 kN

Statisk tipplast i full sving: 34,78 tonn

Skuffe: 6,2 – 12,7 m3

Hytteknapp og LED

Hytta skal ha blitt konstruert med komfort i tankene. Automatisk klima, Contronic monitoring system og digitalt display sørger for de seneste forbedringene for HMI (Human Machine Interface).

Motordekselet er forbedret for å lette rutinemessig vedlikehold, man har nå full tilgang til motorrommet. Sidepaneler og plattformer rundt hytta gjør det enklere for fører og teknikere å bevege seg rundt på maskinen. Plattformer og rekkverk er en del av den økte sikkerheten.

 

Døråpner

En knapp på venstre side bak på hytta åpner førerdøra. Inngangspartiet er lyst opp av LED-lamper. LED-lamper og refleksmerker som følge maskinens konturer skal også hjelper på maskinens synlighet i mørket. Ryggekamera er tilvalg her i USA, det blir nok standard i Norge.

Nye L350H skal gi raskere sykluser, bedre design, mer komfort og sikkerhet.

Nye L350H skal gi raskere sykluser, bedre design, mer komfort og sikkerhet. Foto: Fredrik Saugstad