Knuser stein på stein

Oktoberdager hos Fredheim Maskin slår alle tidligere rekorder.

Svein Fredheim (t.v) med solide mannskaper på plass viser hele 2200 tonn maskiner frem til lørdag.
Svein Fredheim (t.v) med solide mannskaper på plass viser hele 2200 tonn maskiner frem til lørdag. Foto: Svein-Ove Arnesen
Publisert Oppdatert

Det er rart med det. I alle år har vi hørt at man skal bygge stein på stein. Ikke alle er enige i det. Enkelte vil gjerne foredle steinen ved å knuse den først. Blant de sistnevnte finner vi altså Fredheim Maskin i Spydeberg. For niende gang arrangerer bedriften Oktoberdager der de viser det siste fra leverandørene.

- Dette blir den største og bredeste samlingen av mobile knuse- og sikteverk som noen gang er vist på skandinavisk jord, forteller Per Olav Fredheim.

Ikke mindre enn 60 maskiner med totalvekt på 2000 tonn stilles ut i det de selv karakteriserer som sitt råeste show noensinne.

Det er naturligvis merkevarene Keestrack, Sandvik, Rammer, Telestack & Neuenhauser som fremheves, men også medutstillere som Hesselberg Maskin, Scania, Esbjug Transport og Sørby Utleie har funnet veien denne gang. AM tok en kjapp sving innom første dag. Her er noen av inntrykkene som møtte oss.

Viser muskler

Thomas Gundersen og Magne Knold viser muskler. Knold er tilbake i Scania etter 20 års fravær. Nå har han overtatt jobben til pensjonerende superselger Lars Erik Thomassen i Råde.
Thomas Gundersen og Magne Knold viser muskler. Knold er tilbake i Scania etter 20 års fravær. Nå har han overtatt jobben til pensjonerende superselger Lars Erik Thomassen i Råde. Foto: Svein-Ove Arnesen

Thomas Gundersen (t.v.) jobber normalt sett med ettermarkedet, men det er karavanetid og alle mann er på post. Med på laget finner vi en annen kjenning, nemlig Magne Knold. Mange kjenner Knold fra både Autodata og som salgssjef for FleetBoard hos MB, men denne herremannen begynte karrieren i Scania for ganske nøyaktig 20 år siden. Nå er han tilbake i familien og viser muskler hos Fredheim med blant disse to konseptbilene med påbygg fra Istrail.

Mannen bak Fredheim-brødrene

- Dette har de bygd opp selv, altstå. Jeg har ikke hatt noenting med bedriften å gjøre, rent bortsett fra at jeg selv drev mobilknusing og hadde guttene med meg i mange år.

- Du får ta en bilde da. Men gjør det fort, jeg skal nemlig hente barn i barnehagen. Egil Fredheim flirer men tar seg allikevel tid til en kort prat.
- Du får ta en bilde da. Men gjør det fort, jeg skal nemlig hente barn i barnehagen. Egil Fredheim flirer men tar seg allikevel tid til en kort prat. Foto: Svein-Ove Arnesen

Ordene kommer fra Egil Fredheim og guttene han referer til er naturligvis Svein og Per Fredheim. Egil forteller at alle tre jobbet sammen en periode, før Per begynte å importere deler og reparere maskiner på egenhånd. I mellomtiden arbeidet Svein og faren med mobilknusere, før sønnene slo seg sammen og jobbet opp firmaet vi nå kjenner som Fredheim Maskin AS. - Jeg er stolt av dem, forteller han før han må haste videre. Han skal nemlig hente barnebarn i barnehagen. Det er høyt prioritert, ler han der han poserer foran en flott Scania 75. Brøyten i bakgrunnen tilhører sønnene, men Egil har restaurert den.

Med knusende ro

Petter Jørgensen reiser land og strand rundt for å lære opp kunder på maskinene. - Det har de igjen for, mener altmuligmannen
Petter Jørgensen reiser land og strand rundt for å lære opp kunder på maskinene. - Det har de igjen for, mener altmuligmannen Foto: Svein-Ove Arnesen

Petter Jørgensen tar i mot oss på demofeltet. Jørgensen driver eget firma, men har leid seg ut de siste 6-7 årene til Fredheim maskin som servicemann. - Du kan godt skrive potet. Jeg gjør alt mulig, flirer han. Mye av arbeidet hans går på å lære opp kunder som har handlet maskin. Det blir mye reising på den godeste Jørgensen som i dag skryter fælt av hybride og elektriske løsninger. Som servicemann trekker han frem fordelene ved å flytte motorrommet unna. - Maskiner som H6e i bakgrunnen er billigere i drift og vedlikeholdet blir mindre ettersom motoren ikke står direkte i støvet, forteller Jørgensen som mange også kjenner fra filmene «Lange Flate Ballær.»

Kamera til de grader

Ole Eriksen fra Hesselberg har god tro på hjulgraveren Komatsu PW 148-11. Hjulgraveren som ble lansert i 2015 har fått en oppgradering og ellevetallet indikerer adblue og altså steg 4. - Denne er ny av året. For føreren er det god vertikal og horisontal demping samtidig som spakene følger setebevegelsen. Den kan også hjulkjøres med spakene, forteller Eriksen i reklamen. Maskinen har også kamera som viser 270 grader. De resterende gradene ser du selv, ler han.

Ole Eriksen måtte hoppe inn og ut av førerhytta mens vi knipset. All den treningen til ingen nytte. Vi endte opp med dette bildet av ham og hans hjulgraver.
Ole Eriksen måtte hoppe inn og ut av førerhytta mens vi knipset. All den treningen til ingen nytte. Vi endte opp med dette bildet av ham og hans hjulgraver. Foto: Svein-Ove Arnesen

Kombimaskinen

Thor Tveter ga oss en solid innføring i Manitous finesser. Da vi kom hjem, dukket en pressemelding fra Manitou opp i innboksen. Den fortalte om økte ordrereserver og gode tall for produsenten.
Thor Tveter ga oss en solid innføring i Manitous finesser. Da vi kom hjem, dukket en pressemelding fra Manitou opp i innboksen. Den fortalte om økte ordrereserver og gode tall for produsenten. Foto: Svein-Ove Arnesen

Denne 18,5 meteren håndterer hydrauliske gafler, kurv, skuffe, jibb eller kranarm. Med firehjulstrekk og firehjulsdrift bør den komme frem der ingen skulle tru at nokon kunne snu. - Dette er en skikkelig kombimaskin, forteller Thor Tveter fra Hesselberg Maskin der han pent blomstrer foran Manitouen. Maskinen har nødsenk som kan håndteres fra bakken og det er først og fremst bergverksdrift han vil fri til i denne omgang.

Kjenner hverandre for godt

Ikke nærmere nå. Gutta fra T.T Pukk i Mandal kjenner hverandre for godt for det. En blid gjeng krabbet høyt og lavt for å inspirere maskiner denne dagen.
Ikke nærmere nå. Gutta fra T.T Pukk i Mandal kjenner hverandre for godt for det. En blid gjeng krabbet høyt og lavt for å inspirere maskiner denne dagen. Foto: Svein-Ove Arnesen

Selv om AM var svært så tidlig på plass denne gangen, hadde denne gjengen fra T.T. Pukk i Mandal allerede funnet veien til Spydeberg. - Vi ser på utstyret og følger med på maskinmarkedet, forteller gutta som vi måtte bruke et kvarter på for å få til å stille seg opp sammen foran kamera. - Dere kjenner vel hverandre? ropte undertegnede. Ja, det er derfor vi holder avstand! lød det kvikke svaret. Selv om de ikke har umiddelbare kjøpsplaner, må maskinparken allikevel skiftes innimellom. I år var det seks representanter fra bedriften her, men i fjor kombinerte de det med en skikkelig firmatur og kom mannsterke med 30 mann. Slik skal det være!

Fredheims nye venn

Konknuseren H6e var i full drift.
Konknuseren H6e var i full drift. Foto: Svein-Ove Arnesen

Svein Fredheim (t.v.) står ved sin nye venn. Nei, det er ikke den trivelige mannen til høyre som vi ikke oppfattet navnet til. Derimot er det en H6e konknuser med Sandvik CH440 «4800» knuser og Volvo motor/strømdrift og 3deck sikt med retur. Maskinen har avløftbar motorenhet som kan stå på maskinen under produksjon eller løftes tilsiden for å komme vekk fra støv og vibrasjoner. Maskinen kan også gå på nettstrøm helt uten motorenheten. Det samme gjelder kjefteknuseren B7e.

B7e fraktes på maskinhenger

Motorenheten er lagt unna støv og møkk.
Motorenheten er lagt unna støv og møkk. Foto: Svein-Ove Arnesen

Vi så den først på Vei og Anlegg i mai. Fredheim Maskin hadde nemlig da fått den første maskinen fra fabrikken og kunne stolt vise Keestrack B7e med en kapasitet på opp mot 800 tonn i timen. Keestrack har tatt i bruk Sandvik-knuseren CJ42 eller "1208" som den kalles på mer folklig språk. Den har Volvo motor/strømdrift. Komplett veier maskinen 67 tonn, men den kan deles ned til 50 tonn med transporthøyde på 3,6 meter. Dermed kan den lett fraktes på maskinhenger. På samme måte som med H6e kan altså motorenheten løftes av.

Knusing i tre trinn

Sandvik viste tre-trinns knusing med grovknuser, spindel og konknuser. - Dette gir økt kapasitet og bedre knuseøkonomi, mener de. Her ser vi US440i i aksjon.

Sandvik har stor tro på tre-trinns knusing.
Sandvik har stor tro på tre-trinns knusing. Foto: Svein-Ove Arnesen

Bak den vesle Caten i midten, finner vi en aldri så liten premierevisning. Det er nyheten TC621REV. Telestackén er egnet for lasting av båt, tog, opplag av masser osv. Modellen har radiellfunksjon på fjernkontroll for størst mulig opplag.

Nyheten TC621REV ses bak den vesle Caten.
Nyheten TC621REV ses bak den vesle Caten. Foto: Svein-Ove Arnesen