Fremtidens anleggsmaskiner:

Oppsiktsvekkende fra Volvo CE

Volvo CE viser frem dieselelektrisk hjullaster og batterielektrisk autonom dumper

Opprettet

Det at Volvo CE kan vise frem to slike fungerende prototyper, og at de faktisk gjør det så lenge før det er klart er oppsiktsvekkende. Når dette blir klart for salg vil det virkelig være et stort innovasjonskritt for anleggsmaskiner.

Kanskje vi kan prate om et paradigmeskift. Fra nå av lever vi i en verden hvor det finnes førerløse elektrifiserte anleggsmaskiner med kunstig intelligens, i hvert fall noen få.

Hybridhjulasteren LX01 laster den autonome dumperen HX01. Litt av bakgrunnen for å dele prototyper tidligere enn før, er å sette press på seg selv for å bidra til en bærekraftig fremtid. Det må sies at Volvo CE imponerer når de kan backe opp de store ordene med fungerende prototyper.

Hybridhjulasteren LX01 laster den autonome dumperen HX01. Litt av bakgrunnen for å dele prototyper tidligere enn før, er å sette press på seg selv for å bidra til en bærekraftig fremtid. Det må sies at Volvo CE imponerer når de kan backe opp de store ordene med fungerende prototyper.

Hybridhjulaster LX01

Å skifte drivlinje på en hjullaster til elektrisk gir muligheter, selv om energien kommer fra en dieselmotor. Den dieselelektriske hjullasteren LX01 har elektriske motorer i hvert hjul, ingen drivaksler og elektrisk drevet hydraulikk. Det gir blant annet høyere bakkeklaring.

Dieselelektrisk

I størrelsen tilsvarer den en L120, mens effekten er mer lik L150. Ved hjelp av en batteripakke kjøres den elektrisk og nærmest lydløst. Den klarer seg med en 3,6-liters motor på 90 kilowatt, mens en L150 har 13-liters motor.

Maskinen fungerer allerede bra ut i fra det vi kan se på demofeltet i Eskilstuna, men nå skal den i felttest hos en av verdens største Volvo-kunder, Waste Management i California.

Å bytte til dieselelektrisk drivlinje gir muligheter for nytt design. Hjullasteren LX01 består av 98 prosent nye deler. Før den markedsklare maskiner kommer, kan vi vente å se flere elementer fra den inn i andre modeller.

Å bytte til dieselelektrisk drivlinje gir muligheter for nytt design. Hjullasteren LX01 består av 98 prosent nye deler. Før den markedsklare maskiner kommer, kan vi vente å se flere elementer fra den inn i andre modeller.

Det ser allerede ut til å fungere bra. Den autonome elektriske dumperen HX01 har lastekapasitet på 15 tonn. Lakken heter forresten winter orchid green.

Det ser allerede ut til å fungere bra. Den autonome elektriske dumperen HX01 har lastekapasitet på 15 tonn. Lakken heter forresten winter orchid green.

Autonom dumper HX01

Elektrifisering er allerede i gang på personbiler, og på andre områder, kanskje naturlig at det kommer på anleggsmaskiner også. Likevel er den fullt autonome batterielektriske dumperen med 15 tonns lastekapasitet den mest spennende prototypen undertegnede noensinne har sett på et slikt arrangement.

Med kunstig intelligens følger den en forhåndsprogrammert rute / eller et oppdrag selv. Det er repetitive oppdrag disse er laget for og den skal by på 25 prosents redusert TCO.

Prototypen er laget for relativt flate områder og har ikke terrengegenskapene til en rammestyrt dumper.

Les mer i AnleggsMagasinet nummer 7.

Prototypen er laget for relativt flate områder og har ikke terrengegenskapene til en rammestyrt dumper.

Prototypen er laget for relativt flate områder og har ikke terrengegenskapene til en rammestyrt dumper.

Batteriene blir fulladet på et minutt og de blir kjørt i en syklus på seks minutter, hvor fem dumpere brukes til å laste, transportere og tømme, samtidig som en lader, alt dette ordner maskinene selv.

Batteriene blir fulladet på et minutt og de blir kjørt i en syklus på seks minutter, hvor fem dumpere brukes til å laste, transportere og tømme, samtidig som en lader, alt dette ordner maskinene selv.