Enda en OSL-utbygging

Avinor planla nok en utbygging av Oslo Lufthavn for flere år siden, men utbyggingen ble først nylig vedtatt på et styremøte. Prislappen lyder på 3,3 milliarder kroner.

Nå skal flyplassen utvides østover, til høyre etter sikkerhetskontrollen og passkontrollen.
Nå skal flyplassen utvides østover, til høyre etter sikkerhetskontrollen og passkontrollen.
Publisert Oppdatert

Det er halvannet år siden «Pir Nord»-utvidelsen ble fullført, men nå kjøres anleggsmaskinene inn på Oslo Lufthavn igjen. Reisende kan se frem til flere og større fly og ny lounge.

Mye større vekst

Nå skal flyplassen utvides østover, til høyre etter sikkerhetskontrollen og passkontrollen. Denne delen av terminalen er forbeholdt fly som går ut av Schengen-området.

– De siste årene har trafikken til og fra land utenfor Schengen vist en mye større vekst enn trafikk innenfor, sier Avinors konsernsjef, Dag Falk-Petersen, til Aftenposten.

Han opplyser til avisen at Avinor la planene for dette for flere år siden, men at utbyggingen først ble vedtatt på et styremøte torsdag ettermiddag. Prislappen er satt til 3,3 milliarder kroner.

Utvidelsen vil øke kapasiteten på passasjerer ut av Schengen fra 5,5 til 8 millioner i året.

Forlengelse

I november i fjor uttalte flyplassjef Øyvind Hasaas til Aftenposten at ytterligere utbyggingsplaner var lagt på vent, og at det fortsatt var ledig kapasitet på Non-Schengen-området.

Årsaken til den nye utvidelsen forklares med betydelig økende interesse fra flyselskapene de siste månedene. Den nye, utvidete terminalen vil totalt bestå av 14 flyoppstillings-plasser.

– Det blir en forlengelse av dagens område, nye flyoppstillingsplasser som er tilpasset større fly og nye kommersielle områder, sier Avinor-sjefen til Aftenposten.

I tillegg blir det større plass inne i terminalbygget, noe som ønskes velkommen fra de to største selskapene.

Noe bekymret

Knut Morten Johansen, som er informasjonssjef i SAS, uttrykker noe bekymring over kostnadene med utbyggingen, men regner med en velfungerende ny del av terminalen.

Nybygget er høyere enn dagens østvendte terminal. Overetasjen skal brukes på loungetilbud til dem som reiser oftest eller på dyrest billett, slik at de slipper å beregne tid til passkontrollen før de forlater loungen.