Disse har sprengt seg gjennom 11,2 km

Fredag kveld skjøt NCC gjennomslagssalven i undersjøiske Eysturoytunnelens hovedløp.

Denne NCC-gjengen kunne markere et presist gjennomslag i Eysturoytunnelen sist fredag.
Denne NCC-gjengen kunne markere et presist gjennomslag i Eysturoytunnelen sist fredag. Foto: NCC
Publisert Oppdatert

Klokken 18 lokal tid på fredag kunne Færøyenes samferdselsminister Heðin Mortensen utløse selve gjennomslagssalven.

Dermed er åpent tunnelsamband etablert og den færøyske hovedstaden Tórshavn er koplet sammen med begge sider av bukten Skálafjørður, blant annet med en undersjøisk rundkjøring under havbunnen midt i fjorden.

Fv: NCCs prosjektleder Alf Helge Tollefsen, Færøyenes samferdselsminister Heðin Mortensen og adm dir Teitur Samuelsen fra byggherren Eystur- og Sandoyartunlar.
Fv: NCCs prosjektleder Alf Helge Tollefsen, Færøyenes samferdselsminister Heðin Mortensen og adm dir Teitur Samuelsen fra byggherren Eystur- og Sandoyartunlar. Foto: NCC

– Dette er en viktig milepæl i vår entreprise på Færøyene, og viser NCCs brede kompetanse innen komplekse tunnel- og infrastrukturprosjekter. Nå ser vi fram til å sette i gang arbeidet med entreprisens andre fase – byggingen av den 10,5 km lange Sandøytunnelen, sier NCC, leder Per Jonsson for division Civil Engineering Norge.

Geologisk risiko

– Gjennomslag i Eysturoytunnelen er svært viktig, for da er den geologiske risikoen i prosjektet borte. Dette er et svært stort og betydningsfullt prosjekt for det færøyske samfunnet og derfor viktig at den risikoen er eliminert, samt at man er innenfor tidsfristene i arbeidet, sier administrerende direktør Teitur Samuelsen fra byggherren P/E Eystur- og Sandoyartunlar.

Første gjennomslaget i mai

9. mai skjøt NCC gjennomslagssalven i Eysturoytunnelens løp mot Rokin, slik at åpent tunnelsamband ble etablert på begge sider av bukten Skálafjørður. Nå gjenstår halvannet år med innredning av Eysturoytunnelen fram til den skal stå ferdig på nyåret 2021.

Høykompetente tunnelbyggere

– NCC har solid erfaring med å bygge tunneler på Færøyene. At vi igjen leverer i henhold til plan er vi stolte av, sier Aage Lien, leder for Region Tunnel og Tung Masseforflytning i NCC Infrastructure.

Eysturoyartunnilin:

Undersjøisk tunnel m.m
Byggetid: 2016 – 2021
Totallengde hovedtunnel: 11,2 kilometer
Bredde: 10,5m
Stigningsgrad: 5 %
Laveste punkt: -187
Finansiering: passeringsavgift
Kunde: P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST)/Lagtinget
Kontraktverdi: NOK1,4 milliarder

Spektakulært prosjekt

Gjennomslaget kommer som planlagt 27 måneder etter at NCC i januar 2017 startet tunnelbyggingen.

På sitt dypeste er tunnelen -189 meter under havbunnen og har Atlanterhavets første og eneste undersjøiske rundkjøring. Et spektakulært byggeprosjekt, med utfordringer som er håndtert underveis.

– Tunnelen har krevd betydelig mere injeksjon enn det som har vært vanlig på de andre tunnelene på Færøyene. 7500 tonn med injeksjonssement har gått med. Fagarbeiderne har løst dette på en utmerket måte. I tillegg har NCC bekjempet en sone av svært dårlig fjellkvalitet, forteller prosjektleder Alf Helge Tollefsen i NCC Infrastructure.

Han takker EST og byggeledelsen for godt samarbeid, og ikke minst tunnelarbeiderne for en fenomenal innsats!

Største infrastruktursatsing

NCC har også innledet andre fase av Færøyene-entreprisen, byggingen av den 10,5 km lange Sandøytunnelen, og som vil gå fra Gamlarætt på Streymoy til Traðardalur på Sandoy.

Sandoyartunnelin:

Undersjøisk tunnel m.m
Byggetid: 2018 – 2023
Bredde: 9,5 meter
Totallengde hovedtunnel: 10,9 kilometer
Antall døgnpasseringer: 310 biler
Stigningsgrad: 5 %
Laveste punkt: -155 meter
Finansiering: passeringsavgift
Kunde: P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST)/Lagtinget
Kontraktverdi: NOK1,1 milliarder

Byggingen av de to tunnelene utgjør også den største infrastruktursatsningen på Færøyene noensinne.