Bj. Bjørnson ble papirløs

Ny fv. 282 Bjørnstjerne Bjørnsons gate i Drammen er Statens vegvesens første papirløse prosjekt fra planlegging til bygging.

PC og Ipad viktigste verktøy under planlegging, prosjektering og bygging av «nye Bjørnson» i Drammen for prosjektleder Tom Hedalen (t.v.) og byggeleder Thomas Holst.
PC og Ipad viktigste verktøy under planlegging, prosjektering og bygging av «nye Bjørnson» i Drammen for prosjektleder Tom Hedalen (t.v.) og byggeleder Thomas Holst. Foto: Kjell Wold
Publisert

– Vi har planlagt, prosjektert og bygd vegprosjektet modellbasert. Det vil si at alt har foregått digitalt, på pc og Ipad, uten tradisjonelle tegninger, forteller prosjektleder Tom Hedalen.

– Det passet utmerket til et komplisert vegprosjekt midt i en by med mye infrastruktur over og under bakken, sier byggeleder Thomas Holst.

Raskere, billigere

Å planlegge, prosjektere og bygge et slikt vegprosjekt modellbasert og fulldigitalt har gitt et mer effektivt prosjekt.

– Det er også noe av grunnen til at Bjørnson-prosjektet i Drammen ble bygd både raskere og billigere enn opprinnelig forutsatt. Og det til tross for anleggsvirksomhet midt i Drammen sentrum, mens trafikken passerte gjennom hele byggeperioden på halvannet år, forteller Hedalen.

Sa ja til papirløst

Leder for prosjektavdelingen i Statens vegvesen Region sør, Ingunn Foss, spurte på et tidlig stadium om Bjørnson-prosjektet i Drammen kunne gjennomføres modellbasert.

– Det sa vi ja til, og seksjonsleder for plan og prosjektering i Buskerud, Amund Lundqvist og hans folk satte i gang prosessen med modellbasert styring under planleggingen for noen år tilbake, forteller Tom Hedalen.

Hedalen er også prosjektleder for et annet kommende storprosjekt i Drammen; ny Holmenbru, som også blir planlagt, prosjektert og bygget papirløst med det digitale, modellbaserte verktøyet.