Nye Vito 4x4 prøvekjørt i Arvidsjaur:

Perfekt kombinasjon

Firehjulsdrift med nytt ASR-system, 7G Tronic Plus og 190 hester, kan kalles perfekt.

Røffe forhold til tross, vi slet med å finne noen skikkelige utfordringer for nye Vito 4x4. Det taler vel godt for modellen?
Røffe forhold til tross, vi slet med å finne noen skikkelige utfordringer for nye Vito 4x4. Det taler vel godt for modellen?
Publisert Oppdatert

Mercedes-Benz-importøren har bedt oss med på prøvekjøring av deres viktigste varebil, nye Vito 4x4.

Les om lanseringen av nye Vito i Spania her.

Nye Vito kommer med et helt nytt firehjulstrekksystem i forhold til gamle Vito. Denne gangen er det Mercedes selv som står for teknikken og drivlinjen.

Det er snakk om et AWD-system som har kraftfordeling 45-55 og det er allerede utprøvd på flere hundretusen stjernebiler (GLK, C-klasse, CLS, E-klasse og S-klasse)

9 cm lavere

Gamle Vito har hevet karosseri for å få plass til det 4x4-systemet, men dette vil ikke gjelde for nye Vito. Den får samme høyde som forhjulstrekk og bakhjulstrekk og blir dermed 9 centimeter lavere enn gamle Vito 4x4.

119 Bluetec 4x4

At produsentene stiller opp med topputgaven, er relativt vanlig på slike tester, men 190-hesteren er den første som står i produksjon med 4x4 fra å med mars.

Den sterke Euro 6-motoren (440 Nm) må sies å være en svært god match for deres 7G Tronic Plus automat. Disse to parret med den nye 4x4-linja blir en match made in heaven for varebilsjåføren. Bra skyv, fine gearskift og lite støy selv på ruglete hardpakket snø.

0 til 100 km/t går unna på 9,5 sekunder

Det oppgraderte ASR og ESP-systemet med systemnavnet 4ETS. fordeler kraft dit det er mest grep i løpet av millisekunder. 

Adaptivt ESP er standard. Systemet virker kjapt og vi opplever ikke lenger noe merkbart momentskutt da det slår inn på samme måte som tidlgiere.

Co2-utslippet skal legge seg mellom 171 og 177, mot 227 og 232 på gammel 4x4.

Lavere forbruk

Forbruket skal i følge Mercedes-Benz lande på 0,65 til 0,67, mot 0,86 til 0,88 liter på mila for den gamle.

 

Les mer i AnleggsMagsinet Nr 2.

 

Forskjellige bakketester på flere underlag ble gjort. Det gikk lekende lett hver gang.
Forskjellige bakketester på flere underlag ble gjort. Det gikk lekende lett hver gang.
På en frossen innsjø utenfor Arvidsjuar, 8 mil fra Arjeplog og 40 mil fra Bodø, fikk vi virkelig satt det nye antispinnsystemet på prøve.
På en frossen innsjø utenfor Arvidsjuar, 8 mil fra Arjeplog og 40 mil fra Bodø, fikk vi virkelig satt det nye antispinnsystemet på prøve.
4x4-systemet gir en økt vekt på 50 kilo. På utgående modell var dette 70 kilo.
4x4-systemet gir en økt vekt på 50 kilo. På utgående modell var dette 70 kilo.