Pon Equipment på veien

Siden slutten av mars har Cat Convoy 2011 vært på veien. Når convoyen avsluttes i midten av juni vil 30 steder hatt besøk av et stort antall Cat-maskiner, lastebiler fra Mercedes-Benz, utstyr fra Atlas Copco og andre leverandører.

I Hovinmoen grustak på Jessheim kunne de besøkende prøvekjøre ti Cat-maskiner, deriblant fem beltegravere (305.5D, 312DL, 307D, 315DL og 319DL).

I Hovinmoen grustak på Jessheim kunne de besøkende prøvekjøre ti Cat-maskiner, deriblant fem beltegravere (305.5D, 312DL, 307D, 315DL og 319DL).

Publisert Oppdatert

Pon Equipments tradisjonelle convoy er i år utvidet og delt opp i to etapper - convoy sør og convoy nord. Convoy sør startet 22. mars i Aksdal i Haugesund og ender opp i Nesbyen 8. juni, mens convoy nord startet på Jessheim 2. mai og avsluttes i Ørsta 16. juni.

Rundt ti Cat-maskiner, en Atlas Copco-rigg og hydraulisk slaghammer, lastebiler fra Mercedes-Benz, representanter fra Indexator, DnB Nor og Scanlaser følger hele eller deler av de to convoyene.

Vi avla convoyen et besøk da den var på plass i Hovinmoen grustak på Jessheim, ikke langt fra flyplassen på Gardermoen. Dette var dag to av convoy nord og etter flere uker med strålende sol og god temperatur på Østlandet, var det overskyet, kaldt, vindfullt og det snødde denne dagen.

Nå er ikke de fleste anleggsfolk de som bryr seg så mye om hvordan været er og i grustaket var det bra med besøkende.

Her var det noe for enhver smak. Fem beltegravere fra 305.5D til 319DL, to hjulgravere (M315D og M316), to hjullastere (908H og 962H) og et valsetog (CS74). De fleste graverne var utstyrt med rototilt fra Indexator.

Mercedes-Benz importøren Bertel O. Steen stilte med to Actros, en 2655, 6x4 med treakslet dumperkjerre og Goldstar-dumperkasse fra Sörling-Ilsebo og en 3355, 6x6, trekkvogn med toakslet Nor Slep-dumpersemi med hydraulisk drift på en aksel, kalt Megadrive.