Veteran:

Rå Massey 1150 i Sandefjord

Etter å ha tilbrakt store deler av livet på jordene i Amerika, er Massey Fergusonen fra tidlig 70-tallet restaurert, og er blitt et herlig blikkfang

Frode Abrahamsen er en veldig fornøyd med resultatet av oppussingen av Massey Ferguson 1150.
Frode Abrahamsen er en veldig fornøyd med resultatet av oppussingen av Massey Ferguson 1150. Foto: Njål Hagen
Publisert Oppdatert
Frode Abrahamsen er en veldig fornøyd med resultatet av oppussingen av Massey Ferguson 1150.
Frode Abrahamsen er en veldig fornøyd med resultatet av oppussingen av Massey Ferguson 1150. Foto: Njål Hagen

Denne artikkelen kunne du første gang lese i AnleggsMagasinet i 2010, og er skrevet av daværende redaktør Njål Hagen.

Frode Abrahamsen, som vi har besøkt tidligere i forbindelse med restaureringen av en Cat D9 fra 1950-tallet, interesserer seg også stort for gamle traktorer. Hjemme på gårdsplassen i Sandefjord står det flere av disse gamle sliterne i fargene rød, blå og grønn.

For det skal helst være amerikanske traktorer, produsert for det amerikanske markedet. Det skal legges til at det også står en rød traktor på gårdsplassen som ikke er amerikansk, men med opphav fra vårt naboland i øst. Volvoen ”måtte” Abrahamsen bare ha da han fikk tilbud om å kjøpe den. 78-modellen har betegnelsen Volvo BM 650 og er utstyrt med De Luxe-hytte, og har D42-motoren som yter 75,9 hk. Den har bare noen få timer på telleren og har tilhørt en gårdbruker i nabolaget.

I tillegg står et knippe amerikanske Ford, John Deere og Massey Ferguson parkert på tunet hos Frode Abrahamsen. Den kanskje mest spesielle av dem er en Massey Ferguson. 

Stor og liten. Da Frode Abrahamsen kom over den lille MF’en måtte han bare kjøpe den
Stor og liten. Da Frode Abrahamsen kom over den lille MF’en måtte han bare kjøpe den Foto: Njål Hagen

Perkins V8

Vi stakk innom Abrahamsen i forbindelse med en av våre mange turer nedover på vestsiden av Oslofjorden. Da var han allerede kommet langt med restaureringen av MF’en. Mesteparten av traktoren var ferdig lakkert og mye var montert, men en snørik vinter gjorde at arbeidet tok noe lengre tid. Abrahamsen driver eget entreprenørfirma og i tillegg til forskjellige gravejobber, gikk mye av vinteren med til snørydding. 

Det meste på traktoren er minst like fint som da traktoren forlot fabrikklokalen til Massey Ferguson i 1971.
Det meste på traktoren er minst like fint som da traktoren forlot fabrikklokalen til Massey Ferguson i 1971. Foto: Njål Hagen
Traktor med V8-motor er ikke noe vanlig syn. Motoren yter 135 hk og har et dreiemoment på 510 Nm, noe som var mye på begynnelsen av 1970-tallet.
Traktor med V8-motor er ikke noe vanlig syn. Motoren yter 135 hk og har et dreiemoment på 510 Nm, noe som var mye på begynnelsen av 1970-tallet. Foto: Njål Hagen

Da snøen forsvant var MF’en ferdig og Abrahamsen tok traktoren ut på et jorde for prøvekjøring. Med harv påmontert bak på trepunktsfeste, ble det mange turer frem og tilbake på åkerlappen. Da han var ferdig med prøvekjøringen fantes det garantert ikke et jorde i Vestfold som var like godt harvet. Mange traktorinteresserte møtte opp og det var flere som fikk prøvekjøre den spesielle MF’en.

Massey Fergusonen har betegnelsen 1150 og modellen ble produsert fra 1967 til 1972. Traktoren til Abrahamsen er fra 1971 og er én av i alt 800 produserte. Den er motorisert med en Perkins V8-dieselmotor som yter 135 hk. Dreiemomentet er oppgitt til 510 Nm ved 1600 o/min.

I 1972 måtte en amerikansk gårdbruker ut med 14.000 dollar om han ønsket å kjøpe traktoren. 1150 var etter datiden en stor traktor. Den er 433 cm lang, 238 cm bred, akselavstanden er 274 cm og den veier vel seks tonn. Girkassa har tolv gir forover og fire bakover.

Da disse bildene ble tatt sto traktoren ute på gårdsplassen rød og blank, og så ut som om den nettopp hadde rullet ut fra fabrikken. Den er i det som veteranbilfolket vil kalle ”mint condition”.

– Den ble lakkert tre ganger før jeg var fornøyd med resultatet, sier Frode Abrahamsen. Det meste på traktoren er pusset ned eller sandblåst og så er det lakkert i originalfarger. Instrumentpanelet er lagd nytt og setet har fått ny stopping, og er trukket om.

Lyden av V8-motoren er fantastisk.
Lyden av V8-motoren er fantastisk. Foto: Njål Hagen

Veterantreff

Etter prøvekjøringen av MF’en på vårparten, inviterte Frode Abrahamsen andre traktor og veteraninteresserte til veterantreff hjemme hos seg. Til tross for dårlig vær denne lørdagen i sommer, var det mange som kom.

MF’en er så kraftig at den har sugd inn en John Deere i luftinntaket.
MF’en er så kraftig at den har sugd inn en John Deere i luftinntaket. Foto: Njål Hagen

– Jeg arrangerte tilsvarende tildligere også. Da var gårdsplassen fylt opp med traktorer, biler og lastebiler. I år var det ingen lastebiler, men det var en som hadde med seg en brødskjærer som blir drevet av en V8-motor, sier Abrahamsen. Vi tror han gjerne når han forteller at brødskjæreren skar frossen kneip uten videre problemer.

I våres måtte MF’en prøvekjøres. Et bedre harvet jorde må man lete lenge etter. Det ble mange turer frem og tilbake i løpet av dagen.
I våres måtte MF’en prøvekjøres. Et bedre harvet jorde må man lete lenge etter. Det ble mange turer frem og tilbake i løpet av dagen. Foto: Privat