Norges-rekord i asfaltering:

Reasfalterte vestre rullebane

Veidekke har freset og reasfaltert over tre kilometer på vestre rullebane samtidig som den har vært åpen for flytrafikk.

Med 18.500 tonn asfalt lagt fra 12. til 15. mai, var det duket for Norges-rekord i asfaltering i mengde innen tre døgn. Foto: John Espen Bokle, Veidekke Industri.
Med 18.500 tonn asfalt lagt fra 12. til 15. mai, var det duket for Norges-rekord i asfaltering i mengde innen tre døgn. Foto: John Espen Bokle, Veidekke Industri.
Publisert Oppdatert

Klokken 14 mandag 13. juli åpnet vestre rullebane i full lengde etter hele banen har blitt reasfaltert. Det var en uke før planen i følge OSL.

Et område på 186.000 kvadratmeter har først blitt frest bort, så har nytt dekke blitt lagt, i to lag.

I tillegg er det 8000 kvadratmeter med diverse områder som skal reasfalteres. Selve rullebanen er på 3600 meter med 300 meters betongdekke i hver ende. Bredden er på 45 meter pluss 7,5 meters skuldre på hver side. Tykkelsen på det nye asfaltlaget er 10 centimeter, og det vil gå med ca. 45.000 tonn asfalt.

På vestre rullebane: Et Boeing 737 fra Norwegian tar av på den søndre delen av banen samtidig som fresearbeidene er i full gang på nordre del. En Wirtgen W220 i Veidekke-farger med fresebredde på 2,4 meter arbeider seg nedover. En liten flokk med tippsemier ruller sakte etter og venter på tur. 
Foto: Fredrik Saugstad
På vestre rullebane: Et Boeing 737 fra Norwegian tar av på den søndre delen av banen samtidig som fresearbeidene er i full gang på nordre del. En Wirtgen W220 i Veidekke-farger med fresebredde på 2,4 meter arbeider seg nedover. En liten flokk med tippsemier ruller sakte etter og venter på tur. Foto: Fredrik Saugstad
Arbeidene skrider frem utover natta. Her ser to Vögele MT300 og to Dynapac SD2500CS. Begge parene legger i 7,5 meters bredde. 
Foto: John Espen Bokle, Veidekke Industri.
Arbeidene skrider frem utover natta. Her ser to Vögele MT300 og to Dynapac SD2500CS. Begge parene legger i 7,5 meters bredde. Foto: John Espen Bokle, Veidekke Industri.

Rekordlegging

Den søndre delen av vestre rullebanen ble lagt ferdig fra 12. til 15. mai. Med 18.500 tonn asfalt lagt fra tirsdag kveld til fredag,  var det duket for Norges-rekord i asfaltering i mengde innen tre døgn. På 70 timer var det 78 sjåfører, 40 personer på utleggerne, 4 personer på asfaltfabrikkene, 6 laboranter og 3 trafikkoordinatorer. Det var 70 personer på hvert skift, totalt 140 arbeidere var i sving. Asfaltfabrikkene på Sørlie i Hedmark og Ullensaker i full beredskap og bare på Sørlie gikk det 24 asfaltbiler i skytteltrafikk med en times kjøring hver vei.

Utfordrende logistikk

En Dynapac-utlegger i aksjon, arbeiderne må fokusere på leggingen og ikke på Boeing-maskinen fra Norwegian som går inn for landing over hodene på dem.
Foto: John Espen Bokle, Veidekke Industri.
En Dynapac-utlegger i aksjon, arbeiderne må fokusere på leggingen og ikke på Boeing-maskinen fra Norwegian som går inn for landing over hodene på dem. Foto: John Espen Bokle, Veidekke Industri.

Stort sett var det snakk om asfaltsemi, for det er alltid positivt å slippe å skifte mellom bil og henger. Det var 38 biler med i logistikken og mye av prosjektets fokus ble nettopp på transportbiten. Bare det å få tak i så mange asfaltbiler på samme tidspunkt har vært en utfordring, det har kommet biler fra hele landet, så langt opp som Mo I Rana.

I tillegg skulle bilene kjøre inn og ut av landets hovedflyplass. Dette er forståelig nok litt mer omstendig enn å legge asfalt på en riksvei. Hver bil og hver sjåfør måtte hver gang gjennom en egen opprettet port med sikkerhetsvakter. Sjåførene måtte gjennom kroppsvisitering akkurat som om de skulle ut å fly hver gang de skulle inn.

Logistikk på flere plan: Samtidig som OSL sørger for uavbrutt flytrafikk inn og ut, sørger Veidekke for innkjøring og utkjøring av totalt 38 asfaltbiler.
Foto: John Espen Bokle, Veidekke Industri.
Logistikk på flere plan: Samtidig som OSL sørger for uavbrutt flytrafikk inn og ut, sørger Veidekke for innkjøring og utkjøring av totalt 38 asfaltbiler. Foto: John Espen Bokle, Veidekke Industri.
Nordby Maskin AS er med som UE, her legges det nye grøfter for trekkerør til banelys. 
Foto: Fredrik Saugstad
Nordby Maskin AS er med som UE, her legges det nye grøfter for trekkerør til banelys. Foto: Fredrik Saugstad