Risa og Volvo med 100 maskiner på tre år:

Største ordren noensinne for Volvo Maskin

Risa Service kjøper 100 Volvo i løpet av de neste tre årene

Det blir flere nye røde motvekter utenfor Risa-lokalene etterhvert.
Det blir flere nye røde motvekter utenfor Risa-lokalene etterhvert. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert

I tillegg til ordren til steinbruddene i Rekefjord som ble offentliggjort i forrige uke, har Risa Service AS også inngått en ny stor kontrakt med Volvo Maskin AS om kjøp av ca. 100 maskiner i størrelse 14-95 tonn gjennom en tre-års periode, den desidert største ordren Volvo Maskin har hatt.

For Risa Service innebærer kontrakten en nødvendig utskifting av maskinparken.
For Risa Service innebærer kontrakten en nødvendig utskifting av maskinparken. Foto: Risa

10 000 driftstimer er grensen for hvor lenge selskapet kjører før maskinene blir byttet ut.

Mange av maskinene som ble levert i forrige storkontrakt fra Volvo nærmer seg denne grensen, og vil i løpet av kommende tre år bli byttet ut med nye Volvomaskiner.

100 maskiner på tre år

Totalt vil Risa Service få overlevert 100 nye maskiner i løpet av de kommende tre år. Dette er hovedsakelig gravemaskiner fra 14-95 tonn, men også hjullastere fra 14 til 55 tonn og rammestyrte dumpere med 25 til 55 tonns nyttelast.

Ingen selvfølge at det ble Volvo igjen

-Vi har brukt god tid for å finne den optimale løsningen for oss, og at valget falt på Volvo Maskin til slutt var ingen selvfølge tross det lange samarbeidet.

Det at Volvo Maskin legger så mye arbeid i å styrke vårt samarbeid viser at Volvo tar Risa-Gruppen alvorlig.

Det er med både stolthet og ydmykhet at vi nå tar fatt på tre nye år med tett samarbeid med Risa-Gruppen som er vår største kunde, og maskinparken deres består av mer enn 90% Volvo.
Salgsdirektør i Volvo Maskin David Kristianslund.

Med denne avtalen vil Risa Service også styrke sin kompetanse rundt maskinparken. Risa Service skal inn i en periode med utskifting av maskiner i høyt tempo. Entreprenøren Risa har store krav i sine prosjekter til å levere med høye miljøkrav, krav til teknologi og ikke minst fokuset på absolutt minimum ståtid.

Med disse kravene er vi nødt til å ha langsiktighet i samarbeidet med produsentene fremover, både rundt kvaliteten på selve utstyret, men også tilgang til de verktøy som trengs for å levere full utnyttelse.

- Her har Volvo Maskin vist seg fra sin beste side, sier daglig leder i Risa Service Svein Bø.

- Det at vi setter utveksling av maskindata i system, og kan ta ansvar for hele parken vår er særdeles viktig for oss, fortsetter han.

Risa kan dermed investere i kompetanse og bygge opp en ekspertise som gjør de enda mer effektive. Ved å satse på én leverandør skal selskapet også ta i bruk systemer rundt maskinene som gir økt utnyttelse.

Vil teste fremtidens maskiner

Og med Volvo Maskin sine testarenaer i Sverige vil maskinførerne hos Risa kunne teste morgendagens maskiner og kjøre treningsopplegg på optimalisering av maskinførerfaget, sier kultursjef i Risa- Gruppen Bjørn Risa.

- For Volvo Maskin er fokus på hele verdikjeden viktig, sier adm. direktør Gunnar Thorud i Volvo Maskin.

- Som en fabrikkeid aktør i Norge i samhandling med Risa-Gruppen, kan vi dyrke vårt ende-til-ende tankesett. Dette passer godt sammen med en av Volvos hovedverdier, kundesuksess . Det å ha innsikt hele veien fra fabrikkens særegenheter og helt ut til bruker gir oss unike muligheter. I tillegg inkluderer samarbeidet med Risa en menneskelig dimensjon, ved at vi kobler mennesker på flere nivåer i begge organisasjoner tettere sammen, avslutter Thorud.