23948sdkhjf

Nye Veier går videre med Risa på stor veidriftkontrakt

Skal drifte E18 i Telemark, E6 i Hedemark/Oppland, E39 i Vest Agder og E6 i Trønderlag.

Nye Veier AS har valgt å gå videre med Risa AS som foretrukken leverandør til Drift- og Vedlikehold at de 5 første veiparsellene som åpnes i regi av Nye Veier.

Kostnadsrammen er på 500 millioner kroner, skriver Nye Veier i en pressemelding.

Parsellene er lokalisert på E18 i Telemark, E6 i Hedemark/Oppland, E39 i Vest Agder og E6 i Trønderlag. Vi går nå inn i en konkretiseringsfase med Nye Veier, og forventer kontrakts signering i slutten på Mai.

Oppstart er forventet august/september 2019, og med 5 års varighet.

Kontrakten vil for Risa AS være den største enkeltkontrakten de noen gang har hatt.

Anskaffelsesmetoden har vært Best Value Procurement (BVP), og kontrakten er samspillskontrakt med insentiv. Dette blir en pilot for fremtidige driftskontrakter. Nye Veier benytter BVP-metoden for å kunne tydeliggjøre måloppnåelse og ha kontroll på risiko.

Kontrakten er for totalt syv strekninger, fra Trøndelag i nord til Agder i sør, og omfatter vei og elektro.

Konkretiseringsfasen starter 6. mai og varer til 21. mai. Leveransene fra konkretiseringen vil være beskrivelse av kontraktsgjennomføring, fremdriftsplan, risikovurderingsplan og KPI-er som skal benyttes i kontraktsgjennomføringen.

Første åpnes i juli:

Allerede i juli åpner den første strekningen, E18 Tvedestrand - Arendal (23 km), deretter følger delåpning av 12 km ny E6 Kolomoen – Moelv (til Kåterud) i oktober og ny E18 Rugtvedt-Dørdal (17 km) i desember i år. Når femårskontrakten nærmer seg slutt, vil Risa AS ha ansvaret for drift av totalt 125 kilometer motorvei, dersom opsjonen i kontrakten trer inn.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.172