AF Gruppens robot overtar

AF Gruppen først ute med robotisert prosessautomatisering i byggeprosjekt

App med robot skal effektivisere logistikken, ved å levere nøytaktig mengde til nøyaktid tid. Foto: AF

App med robot skal effektivisere logistikken, ved å levere nøytaktig mengde til nøyaktid tid. Foto: AF

Publisert Oppdatert

En robot har inntatt byggeplassen ved det nye Nasjonalmuseet i Oslo.

Den skal effektivisere logistikken i prosjektet. Ved hjelp av en mobilapp kan fasadesteinen til byens nye signalbygg nå leveres i nøyaktige mengder akkurat når det skal monteres. AF Gruppen har utviklet løsningen sammen med det norske firmaet AVO Consulting, som tilbyr løsninger for robotisert prosessautomatisering (RPA).

Selv om bruken av RPA ikke er nytt, så er det første gang en entreprenør tar dette i bruk i et prosjekt.

Første gang i bygg og anlegg

- Vi kjenner ikke til andre aktører innen bygg og anlegg som har benyttet seg av robotisert prosessautomatisering i prosjektgjennomføringen. Prosjektene i bransjen blir stadig mer digitaliserte, og datakvalitet og -tilgjengelighet øker, sier prosjektleder Preben Høegh Hafsaas i AVO Consulting.

I kombinasjon med stadig økende krav til rapportering og HMS er dette bare begynnelsen på hvordan ny teknologi kan utnyttes mener han.

Skiferstein fra Oppdal

Preben Høegh Hafsaas i AVO Consulting og assisterende prosjektleder Kristoffer Frenning i AF Gruppen. Foto: AF

Preben Høegh Hafsaas i AVO Consulting og assisterende prosjektleder Kristoffer Frenning i AF Gruppen. Foto: AF

Sentrumsnært anlegg i storskala Fasaden til landets nye nasjonalmuseum skal de neste to årene kles med 12.000 kvadratmeter skiferstein. Steinen, som hentes ut fra et steinbrudd i Oppdal, sendes først til bearbeiding i Tyskland, før det fraktes til lager på Hjortneskaia klart til montering på Nasjonalmuseet.

Omfattende logistikk og begrenset lagringskapasitet ved den kompakte byggeplassen var utgangspunktet for utviklingen av den innovative løsningen AF nå tar i bruk i sitt prosjekt for Statsbygg.

- Denne type verktøy passer perfekt for tidkrevende og manuelle logistikkoppgaver med omfattende krav til rapportering, sier assisterende prosjektleder Kristoffer Frenning i AF Gruppen.

Han har vært med å utvikle løsningen som denne uken ble tatt i bruk i prosjektet.

Vanligvis manuelt

- Tidligere ville vi håndtert disse oppgavene manuelt. Med den mengden stein vi snakker om i dette prosjektet kunne arbeidsoppgavene fort lagt beslag på et helt årsverk. Ved å tenke nytt har vi nå en løsning der vi kan utføre mottakskontroll, rapportering, bestillinger og ha løpende oversikt over lagerbeholdninger på en svært oversiktlig og effektiv måte. Vi frigjør samtidig arbeidstid som kan brukes på mer verdiskapende arbeidsoppgaver, forteller Frenning.

Ansatte på byggeplassen utfører nå logistikkoppgavene på et nettbrett med en app utviklet av AVO Consulting på Microsoft PowerApps-grensesnittet. Den baserer seg på kostnadseffektiv RPA-teknologi fra Blue Prism som håndterer kommunikasjon mellom AFs, leverandørens og underentreprenørens IT-systemer.

12.000 kvadratmeter skiferstein fra Oppdal går med til det nye nasjonalmuseet. Foto: AF

12.000 kvadratmeter skiferstein fra Oppdal går med til det nye nasjonalmuseet. Foto: AF