Spektakulær testløype:

Sanddåp for nye Hilux

Vi krysset Namibia på tvers og har inntrykket av at åttende generasjon kan bli vanskelig å slå.

Publisert Oppdatert

Noen ganger befinner man seg et sted man aldri trodde man skulle besøke eller se med egne øyne. En sånn opplevelse hadde vi i slutten av mai midt i Namibia, stående ved siden av den nye Toyota Hilux, speidende ut over landskapet med åpen munn uten å finne ord.

Roadtrip

Toyota hadde arrangert en tre dagers roadtrip for å vise frem deres nye pickup. Hilux blir produsert i nabolandet Sør Afrika, så bilene hadde langt kortere reisevei enn oss.

Riksveiene i Namibia består for det meste av denne standarden, vaskebrett, huller og ekstreme mengder støv.

Riksveiene i Namibia består for det meste av denne standarden, vaskebrett, huller og ekstreme mengder støv. Foto: Fredrik Saugstad

Spektakulært

Dag en: Turen bestod 60 prosent av grove grusveier med vaskebrett, huller og støv. Etter hvert skjønte vi hva det var Toyota ville understreke med den 484 kilometer lange og spektakulære ruta.

Understellet dempet vaskebrett og huller på en god måte, kupeen var godt støydempet og kjørekomforten generelt var solid og god. Ingen skramling eller vibrasjonslyder fra interiøret eller understellet, joda vi vet, det er helt nye biler, men Toyotas kvalitetsfølelse var i hvert fall fullt tilstede.

Namibia er dobbelt så stort som Tyskland, men med to millioner innbyggere. Det kan gå lang tid mellom hver bil du møter.

Namibia er dobbelt så stort som Tyskland, men med to millioner innbyggere. Det kan gå lang tid mellom hver bil du møter. Foto: Fredrik Saugstad

Sikter på Land Cruiser

Sammenlignet med forrige generasjon så blir dette som å kjøre en god SUV etter vår mening. Rammekonstruksjonen er nyutviklet og 20 prosent stivere, fjærgangen er også 20 prosent lengre og bladfjærene bak er blitt 100 millimeter lengre. Produsenten sikter på kjørekomforten til Land Cruiser 150 og vi synes de er kommet ganske nære.

Interiøret i SR+ er trivelig og ergonomisk, kjørestillingen overgår forrige generasjon med flere hakk. Godt ratt og en flott berøringsskjerm som er lettleselig selv med et tynt lag Namibia-støv på seg.

Interiøret i SR+ er trivelig og ergonomisk, kjørestillingen overgår forrige generasjon med flere hakk. Godt ratt og en flott berøringsskjerm som er lettleselig selv med et tynt lag Namibia-støv på seg. Foto: Fredrik Saugstad

Noe av utstyret du får på toppversjonen SR+:

18" Aluminiumsfelger, 265/60R18 dekk, El.vinduer foran og bak med klemsikring på alle dører, skinnseter, LED skinne foran, LED hovedlys, Automatisk klimaanlegg, Ratt med betjeningsknapper, DAB+ Radio med 6 høyttalere og ryggekamera, Varmeseter foran og varme i bakvindu, Kjøleboks foran, Cruisekontroll, 220V uttak i midtkonsoll, ABS, VSC med tilhengerkontrollsystem TSC, 7 kollisjonsputer, Auto differensialtilkobling bak med differensialsperre, Active traction control (sender kraft til de hjul som har veigrep), HAC (Hill Assist Control) og DAC (Downhill Assist Control), Toyota Safety Sense med kollisjonsvern, fotgjengergjenkjennelse, filskiftevarsler, automatisk fjernlys og skiltgjenkjenning.

Fire timer i terrenget

Inntrykket etter en fire timers terrengløype, med den mest spektakulære utsikten vi har sett, var også solid og trygt. Med lavserie og «limited-slip» differensialer bak kombinert med en varsom høyrefot dro pickupen seg opp relativt forferdelige bakker med spisse steiner og dype huller. Understellet fikk ublide møter med bakken, men det regner man med her ute. Ned de mest brutale bakkene aktiverte vi DAC (Downhill Assist Control) som bremset oss rolig ned.

En skikkelig offroad løype på 20 kilometer lot oss teste Hilux i grovt terreng i over fire timer. Vi hadde grei utsikt på turen.

En skikkelig offroad løype på 20 kilometer lot oss teste Hilux i grovt terreng i over fire timer. Vi hadde grei utsikt på turen. Foto: Fredrik Saugstad

Dune Seven

Dag to: Etter nok en langtur på det Namibiske riksveinettet nådde vi utkanten av Walvis Bay og Dune Seven. Å kjøre i sanddyner som er over hundre meter høye krever egen teknikk og regler. Man har ikke lov til å kjøre hvor som helst, dynene er fredet som et naturreservat. Lavserie andre gear ble oftest brukt, i tillegg til at TRC må slås av. Ned de stupbratte dynekantene brukes lavserie i første trinn og det er totalforbud mot å røre bremsepedalen. Gjør man det kommer rumpa ut umiddelbart og bilen er plutselig sidelengs med det resultatet at den vil nesten garantert gå rundt. Det ble heldigvis ingen slik dramatikk, bare et fordekk som ble dratt av felgen (en svensk kollega). Landskapet derimot kan vel sies å være dramatisk.

Dune Seven: Det er vinter i Namibia på denne årstiden, vi slapp derfor unna med 33 varmegrader.

Dune Seven: Det er vinter i Namibia på denne årstiden, vi slapp derfor unna med 33 varmegrader. Foto: Fredrik Saugstad

Dekktrykket blir redusert til 0,8 bar, men det stiger til litt over 1 bar på grunn av varmen. Akkurat passe til å klatre i sanddynene.

Dekktrykket blir redusert til 0,8 bar, men det stiger til litt over 1 bar på grunn av varmen. Akkurat passe til å klatre i sanddynene. Foto: Fredrik Saugstad

Litt teknisk

Den nye 2.4 D-4D Global Diesel (GD) motoren er utstyrt med Stop/Start funksjon og kombinerer økt dreiemoment på lavere og middels turtall. 150 hestekrefter og 400 Newtonmeter mellom 1600 og 2000 omdreininger er absolutt bra nok med noe last i bilen, men vi fikk ikke kjørt med fullastet henger. Hengervekten er økt til 3.2 tonn, så den kommer ikke helt opp mot enkelte konkurrenter på det punktet.

Informasjonssjef i Toyota Norge, Espen Olsen, kunne by på et bredt smil etter forsering av en høy sanddyne.

Informasjonssjef i Toyota Norge, Espen Olsen, kunne by på et bredt smil etter forsering av en høy sanddyne. Foto: Fredrik Saugstad

Myk og smidig

Alle versjoner oppnår en topphastighet på 170 km/t og akselererer fra 0 til 100 km/t på 12.8 (automat) eller 13.2 (manuell) sekunder. Begge gearkassene på seks trinn gir et fint inntrykk, den elektrisk kontrollerte automatkassa var kjapp og myk samtidig. Den bremser på gearet i gitte situasjoner, noe som reduserer drivstofforbruket. Drivstofføkonomien er forbedret med ni prosent forteller Toyota oss.

Før man kjører inn i ørkenen ser landskapet slik ut. Vilt, øde og spektakulært er vanlig beskrivelse av Namibia fant vi ut.

Før man kjører inn i ørkenen ser landskapet slik ut. Vilt, øde og spektakulært er vanlig beskrivelse av Namibia fant vi ut. Foto: Fredrik Saugstad

På turen lå snittet på 0,9 liter på mila, men det var også en svært spesiell tur skal sies.  CO2-utslippet med automat er 187 g/km og et NOx-utslipp på 77 mg/km.

Den nye Hilux er utstyrt med valgbar firehjulstrekk med høy- og lavgirserie, samt låsbare «limited-slip» differensialer bak.

Vribryter

Vribryter i stedet for spak er selvsagt enklere, men vi opplevde at det kunne ta litt tid å få den koblet i lavserie. Listen over utstyr som ikke eksisterte på syvende generasjon er lang. Vi vil nevne Toyota Safety Sense-pakken med kollisjonsvern, fotgjengergjenkjennelse, filskiftevarsler, automatisk fjernlys og skiltgjenkjenning som svært positivt.

Toppversjonen, Hilux 2.4 Diesel Automat 4x4 SR+ vil starte på 437 800 kroner. Nye Hilux blir lansert i september, men forhåndssalget er allerede startet.

Fremdriften bestemmer du med denne vribryteren, bort med den gamle 4x4-gearspaken.

Fremdriften bestemmer du med denne vribryteren, bort med den gamle 4x4-gearspaken. Foto: Fredrik Saugstad