Scania à la Stangeland

Scania viste fram sin nye P450 under messa; en kombinert tippbil og dumper. Stangeland Maskin har kjøpt tre nye, spesiallagde lastebilene.

Øyvind Øverby på messa med «sin» P450.
Øyvind Øverby på messa med «sin» P450. Foto: Foto: Geir Hasle
Publisert Oppdatert

Olav Stangeland, som eier og leder Stangeland Maskin AS, har selv vært med å utforme lastebilene ut fra bedriftens behov. Fra Scanias side har produkttekniker Øyvind Øverby deltatt. Han kan det meste om selskapets ikke-standardiserte produkter.

Scania P450 har 6-hjulsdrift, og store grove dekk. Med enkle, ikke tvillingmonterte dekk i boggien, blir transporten mye renere. Det betyr at mengden sand og masse som normalt blir med dekkene blir mindre når man kjører fra anleggsområder og ut på offentlig vei. Dette har altså også en miljøeffekt. Påbygget er spesiallaget og utviklet i et nært samarbeid mellom Leif Anders Skipenes i Istrail og Olav Stangeland. Tipphastigheten er også like god som på en dumper.

– Allison-girkassen er svært slitesterk og førervennlig, sier Olav Stangeland, som har store forventninger til nyinvesteringen. Vi har høstet erfaringer med Man 6x6 og 8x8 som vi nå har brukt til å optimalisere de nye Scania P450, sier Stangeland.

Helt enkelt er dette lastebiler som har kapasiteten og egenskapene til en dumper. Men de har den store fordelen at de kan kjøre på veien, noe som er nyttig når veier skal krysses i anleggsarbeidet. Ikke minst er lastebilene fleksible, og kan brukes til alle typer oppdrag.

– For Scania har dette vært et spennende prosjekt, i tett samarbeid med Stangeland Maskin, forteller Øyvind Øverby.

Scania P450 har Euro 6-motor med den mest miljøvennlige og avanserte teknologien på markedet.