Scania hybrid:

Kan kjøre 1 mil utslippsfritt

For urban transport innenfor distribusjon og anlegg

•	Forventet drivstoffbesparelse er inntil 15 prosent og den kan gå på HVO
• Forventet drivstoffbesparelse er inntil 15 prosent og den kan gå på HVO Foto: Scania
Publisert Oppdatert

På IAA i Hannover lanserer Scania en plug-in hybrid-elektrisk lastebil (PHEV) basert på den nye Scanias Next Gen.

PHEV og det tilsvarende konvensjonelle hybrid-elektriske kjøretøyet (HEV) kan gjøre bruk av Scania Zone som letter den sømløse tilnærmingen til utslipps- og hastighetsreguleringer i visse soner.

•	Elektrisk kraftuttak og mulighet for PIEK-sertifisering åpner for bykjøring om natten når trafikken er liten
• Elektrisk kraftuttak og mulighet for PIEK-sertifisering åpner for bykjøring om natten når trafikken er liten Foto: Scania

Hybrid rekkesekser

• PHEV/HEV basert på Scanias Next gen

• For urban transport innenfor distribusjon og anlegg

• Kjører 10 km uten utslipp

• Forventet drivstoffbesparelse inntil 15 prosent, kan gå på HVO

• Scania Zone letter bærekraftig bruk i sensitive områder

• Elektrisk kraftuttak og mulighet for PIEK-sertifisering åpner for bykjøring om natten når trafikken er liten

De nye hybride lastebilene er utstyrt med Scania-motoren DC09, en rekkemotor med fem sylindere, som kan gå på HVO (hydro treated vegetable oil) eller diesel.

Den arbeider parallelt med en elektrisk motor som yter 130 kW (177 hp) og har et dreiemoment på 1.050 Nm. Det ladbare litium-batteriet har en kapasitet på 7,4 kWh som sikrer et langt batteriliv.

Lastebilene kan kjøres i helelektrisk modus uten noen hjelp fra forbrenningsmotoren, takket være elektrisk tilbehør for styring og trykkluftforsyning.

- Kombinert med HVO gir de en CO2-reduksjon på opptil 92 prosent og samtidig fremragende produktivitet i de stadig økende urbane områdene hvor bileierne møter utfordringer innenfor sikkerhet, miljøkrav og overfylte gater, sier Maria Johansson som er Product Director, Urban hos Scania Trucks.

Scanias HEV kan bestilles fra november 2018, mens PHEV vil følge i 2019.

Abonner på AnleggsMagasinet og TransportMagasinet