Dumperkonkurrenten:

25 tonn i kassa i terrenget

Har kapasiteten og egenskapene til en dumper, men med den fordelen at de kan kjøre på veien,

Publisert Oppdatert

Scania viste i 2016 frem en P450 6x6 kombinert tippbil og dumper delvis utformet av Olav Stangeland, eier og leder i Stangland Maskin AS. Nå kommer fortsettelsen, eller versjon 2.0 kan man si.

Påbygget er spesiallaget og utviklet i et nært samarbeid mellom Leif Anders Skipenes i Istrail og Olav Stangeland. Fra Scanias side er det produkttekniker Øyvind Øverby og Thor Helge Undheim, selger i Stavanger som har vært sentrale i prosjektet. Øyvind har god kontroll på selskapets ikke-standardiserte produkter, han styrer blant annet med det tekniske opp mot fabrikk. Dette er i så måte et godt eksempel på ikke standard får vi vel si. Nå har de tatt frem enda en «Stangeland-dumper», med noen små endringer, litt for å se på kunders reaksjoner. Konseptet er fortsatt kombinert tippkjøring på vei og for intern anleggskjøring med høy nyttelast.

Produkttekniker i Scania Noorge, Øyvind Øverby.

Produkttekniker i Scania Noorge, Øyvind Øverby.

– Vi har byttet ut spiralfjæring på hytta med luft, for å øke komforten ellers er det minimale endringer, forklarer Øyvind Øverby.

Scania P450 6x6

Førerhus: CP16L

Motor: DC13 147

Effekt: 450 hk

Hjulkonfigurasjon: 6x6

Dreimemoment: 2350 Nm

Gearkasse: GA867R Allison automatisk

Bakaksel: RBP835 5,14

Chassishøyde: høy

Ramme: forsterket (H)

Akselavstand: 3600 mm

Fjæring foran: parabel 4x28 mm stål

Fjæring bak: parabel 5x48/90 mm stål

Teknisk totalvekt: 41 tonn

Teknisk vogntogvekt: 66 tonn

Påbygg: Istrail/Stangeland

Kassevolum: 14 kubikkmeter

Nyttelast vei: 10 tonn

Nyttelast anlegg: 25 tonn

Frierferd

Denne bilen skal blant annet lånes ut til andre kunder hvor hensikten er å få tilbakemelding om eventuelle endringer og ønsker. Scanias frierferd kan også gi svar på om dette konseptet har potensial til å ta den kombinerte dumper- tippbilrollen hos andre entreprenører. I en lett offroadløype utenfor Trysil var det i alle fall lekende lett å komme seg frem med fullastet bil. Det blir nok opp til andre i bransjen, i tillegg stil Stangeland, å virkelig sette den på prøve.

En miljøeffekt

Fortsatt er det drift på alle seks hjul, høy nyttelast og teknisk vekt. Bilen har 9-tonns framaksel og en 32-tonns boggi, trommelbremser, Scania fordelingskasse med differensial og Allison automatkasse med retarder. Bilen er bygget om med store singelhjul. Med enkle, ikke tvillingmonterte dekk i boggien, blir transporten renere. Det betyr at mengden sand og masse som normalt blir med dekkene, er mindre når man kjører fra anleggsområder og ut på offentlig vei. Dette har altså også en miljøeffekt.

Dumperaktig

Tipphastigheten er også like god som på en dumper. Dette er lastebiler som har kapasiteten og egenskapene til en dumper, men med den fordelen at de kan kjøre på veien, noe som er nyttig når veier skal krysses i anleggsarbeidet. Ikke minst er lastebilene fleksible, og kan brukes til alle typer oppdrag. Nyttelasten er på vei 10 tonn, inne på anlegg snakker vi om 25 tonn i kassa.