Scania XT - Tøff i trynet

XT er ansiktet til Scanias tøffeste lastebil, skriver de selv. Men hva er XT? Er det Scanias nye anleggsbil?

En tippbil i XT-rangen skal klare 4 % redusert forbruk, ifølge Scania. Foto: Fredrik Saugstad

En tippbil i XT-rangen skal klare 4 % redusert forbruk, ifølge Scania. Foto: Fredrik Saugstad

Publisert Oppdatert

Neida. XT er et design som kan leveres med alle versjoner av P-, G-, R-og S-førerhusene, uavhengig av motor.

Det man først registrerer er støtfangeren. Den bygger 150 mm foran førerhuset. Den gir kjøretøyet et særpreg som ifølge produsenten selv «signaliserer både styrke og robusthet».

I tillegg kan Scania XT-kundene velge forskjellige interiør- og eksteriør-pakker som bidrar forsterker inntrykket. Sammen med skliplate og lyktebeskyttelse gir dette en økt beskyttelse ved mindre sammenstøt.

R-serien i XT-utførelse. Foto: Fredrik Saugstad

R-serien i XT-utførelse. Foto: Fredrik Saugstad

Scania introduserer nå høyt luftinntak i to versjoner, noe som firedobler driftstiden i HD-versjonen. Foto: Fredrik Saugstad

Scania introduserer nå høyt luftinntak i to versjoner, noe som firedobler driftstiden i HD-versjonen. Foto: Fredrik Saugstad

En tauebolt klassifisert for 40 tonn er også på plass.

Denne skal til Norge, men hvem blir den første kunden? Foto: Fredrik Saugstad

Denne skal til Norge, men hvem blir den første kunden? Foto: Fredrik Saugstad

Typisk for eksteriør-pakken er speil i en ekstra robust utførelse, utvendig solskjerm og ekstra innfelte taklys. Interiør-pakken har for eksempel seter i en spesiell XT-versjon, gummimatter med høye kanter, oppbevaringsmuligheter og en egen enhet som, hvis ønsket, kan utvide instrumentpanelet med plass for betjeningsorganer til å operere utstyr og påbygg.