Smakebiter fra Scanias nye hytte

Publisert Oppdatert

I fjor kom R og S og i sommer ble noen G-førerhus introdusert. Nå kommer P-serien som vil bli tilgjengelig i både korte og lange versjoner med tre forskjellige takhøyder.

P-serien er basert på samme tilnærming og løsninger som de store sovehyttene. Den vil komme i totalt åtte forskjellige varianter når alle utførelser er på plass.

I første omgang vises seks forskjellige P-førerhusvarianter som strekker seg fra CP14L med lavt tak til CP20H for dem som ønsker komfortabel innvendig plass, lavere vekt og lavere innsteg. Dette skyldes et førerhus som er montert lavere på kjøretøyrammen (men med ulempen av høyere motortunnel). Det skriver Scania selv i en pressemelding som ble sendt ut samtidig som bilen vises i Sverige.

Nordic tipper at denne skal til Norge. Hvem blir den første kunden? Foto: Fredrik Saugstad

Nordic tipper at denne skal til Norge. Hvem blir den første kunden? Foto: Fredrik Saugstad

I Europa er P-serien hovedsakelig beregnet på kunder som sjelden eller aldri overnatter i lastebilen, men ofte må inn og ut av den.

AnleggsMagasinet er på plass under premieren mandag og vil få se mye mer av bilen tirsdag. Men litt kan vi altså avsløre på forhånd:

Det lanseres nyheter og løsninger som spesielt assosieres med anleggs-kjøretøy, som robust bladfjæring, høye luftinntak og eksos over tak.

Det nederste trinnet er hengslet. Foto: Fredrik Saugstad

Det nederste trinnet er hengslet. Foto: Fredrik Saugstad

En elektrisk parkeringsbrems tilbys som opsjon for første gang. Plasseringen er den samme, like til høyre på panelet foran sjåføren, men betjeningen minner mer om det man finner i moderne personbiler

Siden parkeringsbremsen er elektrisk kontrollert, kan den utstyres med ny funksjonalitet. Et eksempel er at den blir satt til automatisk hvis hastigheten er lav og sjåføren løsner setebeltet eller åpner døren. Dette er en nyhet som ifølge Scania har vært etterspurt av store transportkjøpere, spesielt innenfor distribusjons-segmentet.

Foto: Fredrik Saugstad

Foto: Fredrik Saugstad

Bakkestart-funksjonen er også blitt utvidet. Når den elektriske parkeringsbremsens Auto Hold-posisjon er aktivert, er det ingen begrensning hvor lenge den vil holde kjøretøyet i bakken. Den blir også automatisk satt til igjen når lastebilen stopper på nytt, for eksempel i en trafikkø. Hvis kjøretøyet blir stående lenger i ro, går den automatisk ut av Auto Hold (som bruker driftsbremsene, når et grønt parkeringsbrems-symbol vises på displayet) til full parkeringsbrems (som bruker fjærbremsene og viser det vanlige røde parkeringsbrems-symbolet).

Tungt.no kommer tilbake med mer når vi har fått kikket, fordøyd, prøvekjørt og sett nærmere på bilen.