Siktet for økonomisk kriminalitet i milliardklassen

Follobanens entreprenør og mulig E18-entreprenør Acciona er involvert i trøbbel flere steder

Dette er Anna, en av de fire 150 meter lange TBM-maskinene fra Herreknecht. Acciona  sammen med Ghella i joint venture selskapet AGJV, skal drive Follobanen. Foto: AGJV
Dette er Anna, en av de fire 150 meter lange TBM-maskinene fra Herreknecht. Acciona sammen med Ghella i joint venture selskapet AGJV, skal drive Follobanen. Foto: AGJV Foto: AGJV
Publisert Oppdatert

Den 14. november forteller Aftenposten at den spanske entreprenørkjempen Acciona Infraestructuras og flere av deres ansatte kobles til flere tilfeller av omfattende korrupsjon.

Selskapet er et av de to som bygger Follo-banen i joint venture selskapet AGJV (Ghella ANS og Acciona Infraestructuras) og de blir nå vurdert av Regjeringens veiselskap, Nye Veier, for kontrakt på E18-utbyggingen.

Acciona fikk også flere ansatte siktet for korrupsjon to måneder før de ble prekvalifisert for Follobanen. Den saken skal være ferdig etterforsket med påstand om alt fra to til ti års fengsel, men hverken Acciona eller noen av de ansatte er foreløpig dømt.

 

Ingen dommer

I en pressemelding fra Jernbaneverket 14.november forklarer Erik Smith, leder for utbyggingen av Follobanen, at ingen av Follobanens entreprenører hadde dommer mot seg for økonomisk kriminalitet da kontraktene ble signert. Dommer de siste fem årene kunne fått betydning i prosjektets omfattende integritetsevaluering, heter det i pressemeldingen.

Norske og utenlandske under etteforskning

-Utenlandske og norske selskaper deltok i prekvalifisering og i anbudsrunder. Noen av de utenlandske og noen av de norske var, og er, under etterforskning for mulig korrupsjon i Norden og internasjonalt. Mange selskaper sliter med omdømmesaker og mistanker, opplyser Jan Vormeland, prosjektets leder for kontrakt og anskaffelser.

-Korrupsjon er et vanskelig tema blant annet fordi kriteriene for å kunne avvise selskaper ikke er helt klare. Hovedprinsippet er at det ikke er grunnlag for å avvise et selskap uten at det foreligger en rettskraftig dom, dvs. etter at eventuelle ankesaker er vurdert, sier prosjektdirektør Erik Smith i Follobaneprosjektet.

Ikke rettskraftig

Korrupsjon er et vanskelig tema blant annet fordi kriteriene for å kunne avvise selskaper ikke er helt klare, forklarer Erik Smith i Jernbaneverket.
Korrupsjon er et vanskelig tema blant annet fordi kriteriene for å kunne avvise selskaper ikke er helt klare, forklarer Erik Smith i Jernbaneverket. Foto: Jernbaneverket
Ingrid Dahl Hovland, administrerende direktør i Nye Veier AS, følger med på blant annet Acciona. Men kan ikke avvise selskaper på grunnlag av mistanke.
Ingrid Dahl Hovland, administrerende direktør i Nye Veier AS, følger med på blant annet Acciona. Men kan ikke avvise selskaper på grunnlag av mistanke. Foto: Regjeringen

Også nye veier svarer med at selskapet ikke har rettskraftig dom på seg. Til Aftenposten svarer Ingrid Dahl Hovland, administrerende direktør i Nye Veier AS.

- Vi mener fortsatt at prinsippet om rettskraftig dom står seg, spesielt relatert til korrupsjon og prissamarbeid. Det står spesifikt at mistanke ikke er god nok grunn for avvisning, sier Hovland.

Både Jernbaneverket og Nye Veier viser til at de ikke på generelt grunnlag kan avvise selskaper uten at det foreligger en rettskraftig dom.

Kun i helt spesielle tilfeller

-I forbindelse med prekvalifiseringen av selskaper og tildeling av kontrakter, har vi vært så strenge som lovverket åpner for. Ved å signere prosjektets kontrakter har alle leverandørene påtatt seg et ansvar for å følge norske lover og regler.  Dersom det skulle oppstå en alvorlig situasjon i Follobaneprosjektet har JBV anledning til å holde tilbake betaling og har i helt spesielle tilfeller anledning til å heve kontraktene. Våre leverandører vet at byggherren følger godt med og forventer å få oppfylt alle krav i kontraktene, også de som gjelder samfunnsansvar og forretningsetikk, fastslår Smith.