Sjekker fjellkvaliteten i Rogfast-traseen

Mandag 16. januar starter Statens vegvesen med seismiske undersøkelser rundt Kvitsøy. Poenget er å kartlegge kvaliteten på fjellet der Rogfast skal bygges.

Hos Fjord 1 er det vanlig å kjøre ombord før man betaler for turen, men nå må lastebiler fra litauiske Girteka forhåndsbetale på kaia fordi fergeselskapet har sett seg lei på sjåfører som ikke vil gjøre opp for seg. 
Illustrasjonsfoto

Hos Fjord 1 er det vanlig å kjøre ombord før man betaler for turen, men nå må lastebiler fra litauiske Girteka forhåndsbetale på kaia fordi fergeselskapet har sett seg lei på sjåfører som ikke vil gjøre opp for seg. Illustrasjonsfoto

Opprettet

Forberedelsene til byggingen av verdens lengste undersjøiske tunnel, Rogfast, fortsetter for fullt.

Vi bruker seismikk for å sjekke kvaliteten på fjellgrunnen under havbunnen i Boknafjorden, forteller senioringeniør Anne-Merete Gilje i Statens vegvesen.

Undersøkelsene er en del av jobben med reguleringsplanene og det hele blir foretatt fra båt. Disse undersøkelsene er viktige, ikke minst for å kunne si noe om prisen på tunnelen, opplyser Gilje.

Kystverket og skipstrafikken er varslet om arbeidet og jobben starter nå som oppdretter Grieg Seafood på Kvitsøy er ferdig med slaktingen.

Det er det norske selskapet GeoPhysix som står for de seismiske undersøkelsene og arbeidet skal være ferdig ved utgangen av mars.