Skal feie veier med 10 nye JCB kompaktlastere

10 splitter nye eksemplarer av JCB 300 kompaktlaster er på vei til asfaltfrese-entreprenøren Asfalt Remix AS

Verksmester Jørgen Stormyrbakken, (t.v) har hovedansvaret for at maskinparken i Asfalt Remix, alltid er parat for nye oppdrag. Kompaktlasterne blir feiemaskiner som følger etter selskapets ulike fresemaskiner, her sammen med selger Olav Hauer fra Rosendal Maskin AS. Foto: Odd Borgestrand

Verksmester Jørgen Stormyrbakken, (t.v) har hovedansvaret for at maskinparken i Asfalt Remix, alltid er parat for nye oppdrag. Kompaktlasterne blir feiemaskiner som følger etter selskapets ulike fresemaskiner, her sammen med selger Olav Hauer fra Rosendal Maskin AS. Foto: Odd Borgestrand

Publisert Oppdatert

-Som hovedimportør av Doosan og JCB anleggsmaskiner i Norge er vi godt fornøyd med å ha Asfalt Remix blant våre gode samarbeidspartnere, sier Olav Hauer i Rosendal Maskin AS.

-Asfalt Remix AS blir på en måte et ekstra utstillingsvindu for oss når det gjelder kompaktlastere. Selskapet har mange krevende oppdrag og lasterne har ikke mange pauser. Det betyr at de blir effektive og gode slitere i et team som hele tiden beveger seg fra det ene til det andre oppdraget rundt om i landet, sier Olav Hauer i en pressemelding fra Rosendal Maskin.

Asfalt Remix

Brynildsen er igjen er blitt ene-eier av selskapet etter at YIT Norge etter sju års majoritetseier fant tiden moden for å overlate hele selskapet til grunnleggeren.

Dette er en avgjørelse Per Brynildsen er svært fornøyd med.

- Asfalt Remix AS blir nå en sentral leverandør til YIT på lik linje med andre kunder, sier Ingrid Tjøsvold, administrerende direktør i YIT Norge AS.

Markedsleder

-Vi skal være markedsleder og vi er alltid første ledd på oppdrag som er relatert til vei og anleggsbransjen. Det betyr at vårt utstyr alltid skal fungere. Vi har ikke råd til driftsstans, fordi dette vil få konsekvenser for de aktørene som skal fortsette oppdraget når vi har fullført vår del av jobben. Det sier daglig leder Per Brynildsen.

Vil gjerne kjøre på biodiesel

-Vi skal være miljøbevisst, men det må ikke bli slik at kravene til det grønne skiftet blir et hinder for en bærekraftig utvikling. Selv vil han gjerne være i front også på dette området. Han har undersøkt mulighetene for å benytte biodiesel, og er villig til å betale en høyere literpris for dette. Myndigheter og produsenter må snakke sammen slik at vi tar ett skritt om gangen, understreker Brynildsen.

Dyrt å være miljøvennlig

Utfordringen er mangel på stasjoner og tanker. Asfalt Remix vurderer innkjøp av ny tank, men ser at kostnadene pr i dag er noe for høye.

Brynildsen mener Maskinentreprenørenes Forbund har et ansvar for å sikre at medlemmene kan utnytte dagens teknologi på en god måte inntil en bedre og enda grønnere teknologi er ferdig utviklet.

Må være mulig å realisere

-Vi kan ikke forholde oss til en prototype på en messe som kanskje blir satt i produksjon om 10 år. Myndighetene eller en byggherre kan ikke forlange at entreprenøren skal kaste alt av eksisterende utstyr over bord for å innfri miljøkrav som ikke lar seg realisere, mener Brynildsen med full støtte av Olav Hauer.

Før eller senere vil også el-maskiner komme, men de to ser store utfordringer med ladestasjoner og ladekapasitet innenfor anleggsbransjen.

-Uansett skal Asfalt Remix AS framstå som et solid og seriøst selskap både når det gjelder maskiner og medarbeidere. Hos oss skal alt være på stell fordi vi er første ledd på veien. Dermed blir vi også en foretrukket leverandør, konkluderer daglig leder Per Brynildsen.

Ikke impulskjøp

-Da vi bestemte oss for å fornye parken av kompaktlastere var det enstemmighet blant vårt driftspersonell at de ønsket JCB. Vi har kjørt en rekke tester og foretatt mange vurderinger før vi bestemte oss for denne nye maskinparken. Dette er på ingen måte et impulskjøp, slår Brynildsen fast.

Bedre utsikt og førermiljø var blant de avgjørende faktorene for valget av JCBs 300-serie kompaktlastere. Verksmester Jørgen Stormyrbakken, trekker også frem dieseltanken på 103 liter som gjør at maskinen kan gå et skift på en tank. Foto: Odd Borgestrand

Bedre utsikt og førermiljø var blant de avgjørende faktorene for valget av JCBs 300-serie kompaktlastere. Verksmester Jørgen Stormyrbakken, trekker også frem dieseltanken på 103 liter som gjør at maskinen kan gå et skift på en tank. Foto: Odd Borgestrand

Verksmester Jørgen Stormyrbakken, som har hovedansvaret for at maskinparken alltid er parat for nye oppdrag, forteller at kompaktlasterne blir feiemaskiner som følger etter selskapets ulike fresemaskiner.

En tank = et skift

Punkter som romslig og oversiktlig førermiljø, enkel inn- og utstigning med inngang den ene siden. Hos konkurrentene må vi klatre over lasteutstyret.

Det har også vært avgjørende for oss at vi kan kjøre et helt skift uten å måtte etterfylle drivstoff. JCB har en dieseltank på 103 liter, som er tilstrekkelig for et skift hos oss, forklarer Stormyrbakken.

Hauer mener JCB sine kompaktlastere er markedets sikreste og med 60 prosent bedre sikt, 46 prosent større hytte og opp til 16 prosent bedre drivstofføkonomi enn konkurrentene.

Med JCB sin PowerBoom hentet fra teleskoplasterene har denne modellen også maks styrke, mener Hauer.

Motorvolumet og dreiemomentet har også vært avgjørende for valget av JCB. Her er det nok krefter til at motoren ikke må gå på «full gass» hele tiden. Motoren oppfyller de siste utslippskravene uten noen form for etterbehandling i form av dieselpartikkel filter eller AD blue.

Abonner på AnleggsMagasinet