Yeti Snow Technology

Skal rydde snø autonomt

For første gang i verden skal store maskiner rydde snø autonomt på landingsbaner.

Prosjektet blir det første i verden der store maskiner tilpasses for å kjøre autonomt for å holde start- og landingsbaner snøfrie.

Prosjektet blir det første i verden der store maskiner tilpasses for å kjøre autonomt for å holde start- og landingsbaner snøfrie.

Opprettet

Bakgrunn:

Semcon er en internasjonal teknologibedrift som spesialiserer seg på produktutvikling med menneske i fokus. Semcon samarbeider primært med bedrifter i bransjer som kjøretøyproduksjon, industri, energi og life science. Bedriften har totalt 3000 spesialister som jobber med alt fra strategi og teknologiutvikling til design og produktinformasjon. Semcon ble grunnlagt i 1980 i Sverige og har kontorer på mer enn 40 steder i ni ulike land. I 2015 omsatte konsernet for SEK 2,6 milliarder.

Yeti Snow Technology, en felles satsning av Øveraasen og Semcon Devotek, har signert en utviklingsavtale med Avinor om å utvikle og demonstrere en selvkjørende brøytebil for flyplass. Løsningen skal gi bedre oppetid og økt effektivitet. En fullskala demonstrasjon vil bli gjennomført i mars 2018.

Første i  verden

Da AnleggsMagasinet omtalte dette i saken om Øveraasen tidligere i fjor var det klart at Scania skal være en av utstyrsleverandørene. Prosjektet blir det første i verden der store maskiner tilpasses for å kjøre autonomt og utføre den viktige samfunnsoppgaven å holde start og landingsbaner snøfrie.

Øveraasen bidrar med dyp mekanisk kunnskap og Semcon Devotek i Norge med sin kompetanse om kompleks systemintegrasjon og autonome løsninger.

– Hvert minutt et fly står stille er kostbart. Vi ser et stort potensial for forbedret tilgjengelighet, men også for bedret miljø og sikkerhet når maskinen kjøres uten fører, sier Hans Peter Havdal, General Manager for Semcon Devotek.

Fullskala

Etter tidligere å ha jobbet med protyper i skala 1:14 kommer Yeti Snow Technology nå til å utvikle autonom snørydding i fullskala basert på Øveraasen sine maskiner som er nesten 20 meter lange og 8,5 meter brede.  Det spesielle i prosjektet er at maskinene skal fungere i de vanskeligst tenkbare forholdene for autonom kjøring: kraftig nedbør og dårlig sikt. Den første demonstrasjonen av systemet vil gjennomføres i mars 2018 på en av Avinors flyplasser. Hvis prosjektet er vellykket kan løsningen implementeres på flere av Avinors 46 flyplasser i Norge.