Skal vokse på nye områder

Den Bærums-baserte gasellebedriften HAB Construction AS har sett seg ut nye satsingsområder som skal sikre virksomheten fortsatt framgang og utvikling. Etter syv års drift noterer vi oss for drøyt 300 millioner kroner i omsetning i år. På noen års sikt har vi ambisjoner om å omsette for en halv milliard. For å nå disse målene har vi reorganisert oss og utviklet nye forretningsområder som vi tror vil bidra til veksten, forteller Jan Harangen, som om kort tid overtar som daglig leder i selskapet.

Opprettet

Selskapet har tro på at virksomhetsområdene Miljø/riving, eiendomsutvikling og betongvirksomhet innen bygg og anlegg skal føre dem til det ambisiøse omsetningsmålet. For å lykkes med dette, må selskapet sette gode folk på vekstområdene, og dette krever igjen noen endringer i organisasjonen.

Torbjørn Haugo, som inntil nylig var daglig leder i selskapet, vil lede satsingen innen miljø og riving. Haugo har mange års erfaring fra tilsvarende virksomhet i AF-gruppen. HAB Construction har allerede vunnet store kontrakter innen dette virksomhetsområdet. HAB Construction skal nå starte sikringsarbeider av Porsgrunnselva og tildekking av et deponi på vestlandet.

HAB Construction har de siste årene bygget seg opp som en betydelig entreprenør innen samferdsel og anleggsvirksomhet. Nå posisjonerer de seg for en forventet vekst innen oppføring av bygg. Herunder grunn- og betongarbeider. Bjørnar Neset, som både er ansatt og eier i selskapet, skal til daglig styre dette virksomhetsområdet.

To andre eiere og ansatte, Stian Halvorsen og Ole Helge Steinsrud skal fortsatt ha ansvaret for å lede og koordinere selskapets viktigste og mest prestisjefylte prosjekter.

Daglig leder, Jan Harangen, har det siste året bl.a. ledet virksomhetens prosjekter innen eiendomsutvikling i holdingselskapet HAB Invest. Dette ansvarsområdet vil han fortsatt jobbe med i tillegg til de oppgavene som følger med stillingen som daglig leder.

- Vi har hatt en sterk vekst i mange år. Det betyr at organisasjonen fra tid til annen må justeres for å levere det markedet krever og forventer. Selv om det ikke er så lenge siden vi reorganiserte ledelsen sist, må vi gjøre noen grep for å sikre fortsatt positiv utvikling og vekst fremover. Da er det godt at selskapet har en endringsvillig og tilpassningsdyktig internkultur, avslutter Harangen.