Bygger 25 km for 5,5 milliarder kroner

Det er også første OPS-prosjekt på ti år.

Ved Ånestad blir det omlegging av vei, kryss og bygging av ny stor vei- og kontrollstasjon. Illustrasjon: Cowi

Ved Ånestad blir det omlegging av vei, kryss og bygging av ny stor vei- og kontrollstasjon. Illustrasjon: Cowi

Publisert Oppdatert

Skanska vant til slutt frem i finalen i konkurranse med Strabag/Acciona og Stamveg AS (Veidekke/Sundt) om å bygge den nye riksveien mellom Løten og Elverum.

Kostnaden for bygging, finans og drift/vedlikehold er samlet 5,5 mrd kroner.

- Vi har sammen med tilbyderne knadd prosjektet i møter over et halvt år. Fordelen med denne prosessen er at entreprenørene kan påvirke både løsninger og risikoprofil i prosjektet. Dermed kan de prise seg lavere, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Fakta:

Ny rv. 3/rv. 25 mellom Løten og Elverum omfatter 16 km 4-felts veg og 9 km 2-felst veg med midtrekkverk, oppgradering av gammel veg og bygging av ny kontrollstasjon.

Prosjektet skal gjennomføres på om lag to og et halvt år. Det starter i juni og veien skal åpnes i november 2020.

Dette er det første OPS-prosjektet i veibyggingen på over 10 år. Skanska står for bygging, finansering og drift/vedlikehold i 20 år.

Vi har hatt et meget godt lag av erfarne prosjektfolk. Vi har møtt svært profesjonelle motparter. Dette er oppskriften på en god kontrakt, som er økonomisk gunstig og gir stor nytte til samfunnet! sier Gustavsen.

- Vi har hatt et meget godt lag av erfarne prosjektfolk. Vi har møtt svært profesjonelle motparter. Dette er oppskriften på en god kontrakt, som er økonomisk gunstig og gir stor nytte til samfunnet! sier Gustavsen i en pressemelding. Foto: Svein-Ove Arnesen

- Vi har hatt et meget godt lag av erfarne prosjektfolk. Vi har møtt svært profesjonelle motparter. Dette er oppskriften på en god kontrakt, som er økonomisk gunstig og gir stor nytte til samfunnet! sier Gustavsen i en pressemelding. Foto: Svein-Ove Arnesen

Skanska vinner kontrakten på en kombinasjon av kvalitet og laveste pris. Stamveg er en god nummer to, mens Strabag/Acciona til slutt endte opp med et forbehold i strid med konkurransens regler som førte til avvisning av tilbudet.