Skarvbergtunnelen på E69 i Finnmark:

Skanska er lavest på Skarvbergtunnelen

Dette blir årets største nye veganlegg i Nord-Norge med tunnel på 3,5 kilometer.

Dagens Skarvbergtunnel er trang og umoderne, den nye settes i trafikk i 2021..
Dagens Skarvbergtunnel er trang og umoderne, den nye settes i trafikk i 2021.. Foto: vegvesen
Publisert Oppdatert

Tilbudet er på 622.282.726 kroner (eks. mva), mens de fire andre tilbyderne ligger mellom 644.857.704 og 671.592.220 kroner.

Stort og viktig prosjekt

E69 Skarvbergtunnelen blir årets største nye veganlegg i Nord-Norge. Det skal bygges en helt ny tunnel på 3,5 kilometer og 3,8 kilometer ny veg nord for tunnelen. Dermed fjernes en av de mest skredutsatte strekningene på hele E69, som førte til at Nordkapp kommune var isolert flere dager i vinter.

Den sørlige inngangen til dagens tunnel er et ulykkespunkt.
Den sørlige inngangen til dagens tunnel er et ulykkespunkt. Foto: vegvesen

– Tilbudene ligger veldig tett. Det kan bety at vi har laget et godt konkurransegrunnlag og at entreprenørene vurderer usikkerheten i prosjektet ganske likt, sier delprosjektleder Torgeir Dahle i Statens vegvesen.

De fem tilbyderne har allerede gjennomgått en kvalifiseringsprosess. Nå vil Statens vegvesen vurdere tilbudene nærmere.

– Målet er å kunne inngå kontrakt slik at anleggsarbeidet kan starte i løpet av høsten, sier Torgeir Dahle.

Det er en stor jobb å få strøm fram til den nye tunnelen.
Det er en stor jobb å få strøm fram til den nye tunnelen. Foto: vegvesen

Etter planen skal den nye tunellen settes i trafikk høsten 2021.